Értékesítési szövegírás: amit másképpen kell csinálnod, mint ahogy az iskolában tanították
Mindenki arra vágyik, hogy honlapja minél több vásárlót vonzzon. Azt azonban nagyon kevesen tudják, hogyan születik az olyan szöveg, mely nemcsak vonzó, hanem marasztaló is.
Egy szellemes, vagány szöveg gyökeresen megváltoztathatja honlapod látogatottságát, és akár évekig remek munkatársként szolgáltathat az érdeklődőknek. Azt azonban, mi fán terem az ilyen szellemi termék, mintha ősi titok fedné...
Sajnos, az iskolai oktatás gyakran éppen hogy hátráltatja, mint segíti az igazán ütős szövegek születését. Összeírtunk néhány makacs reflexet, amelynek sürgősen hátat kell fordítanod, ha sikeres kívánsz lenni.
Első és legfontosabb: kinek írsz?
Biztosan Veled is írattak fogalmazásokat. Milyen volt a nyár, mit gondolsz az Egri csillagokról... talán a Te emlékezetedben is él néhány lódarázs méretű betűkkel összeszenvedett beszámoló. Na, ezt az írói stílust kell azonnal elfelejtened! Az iskolapadban magadról kellett írnod, de most, üzletemberként a honlapod szövegét gyártod, és a potenciális vásárlódnak írsz.
Következtetés: akkor kelted fel a figyelmét, ha őt helyezed a középpontba.
Bármilyen nagy a kísértés arra, hogy részletesen bemutasd céged alapításának körülményeit és a felhasznált technológia zsenialitását, ezeket nem szabad hangsúlyoznod. A Te dolgod az udvarlás. Nyugodtan biztosítsd olvasódat arról, hogy Te megérted őt, nincs egyedül a problémájával, és abszolút megérdemel egy olyan remek terméket, mint a Tiéd.
Bevezetés, tárgyalás, befejezés...
A klasszikus fogalmazás felépítése. Egy értékesítési szöveg anatómiája természetesen ennél bonyolultabb, a baj azonban nem itt van. Hanem ott, hogy nem tanították meg, mi fán terem az izgalmas bevezetés és a frappáns lezárás.
A bevezetés nem lehet afféle történeti áttekintő vagy általános állítás. Neked átlagosan 7 másodperced van arra, hogy felkeltsd az olvasó figyelmét: nincs időd történelemórát tartani! Helyette indíts egy meglepő állítással, egy konkrét megszólítással (pl. Biztosan Téged is bosszant, ha...), vagy egy költői kérdéssel.
A lezárás pedig nem a tanulságok összegzése és a személyes vélemény helye, mint ahogy azt a magyartanárod kérte Tőled. A lezárás felszólítás a cselekvésre: lájkolj minket a Facebookon! Játssz velünk! Iratkozz fel hírlevelünkre! Soha nem szabad szélnek ereszteni az olvasódat, hiszen Neked nem az a célod, hogy jól szórakozzon, hanem az, hogy vásároljon!
Óvatosan a jelzőkkel...
Dehogyis! Sajnos, különösen az egyetemet végzettek körében, reflexszé vált az óvatos fogalmazás. Nehogy valótlant állíts, mert a végén visszadobja a dolgozatot a professzor...
Felejtsd el. Fogalmazz bátran. A magyar nyelv hihetetlenül gazdag szókinccsel rendelkezik: használd! Gondolj mindig a bulvárlapokra: talán azok szemérmesen fogalmaznak? Ellenkezőleg: hiszen ebben rejlik a sikerük!
Egyvalamire azonban figyelj: kerüld az elcsépelt, olcsón hangzó közhelyeket! Az olyan szavak, mint hatalmas, forradalmi vagy óriási, már nem ugorják meg senki ingerküszöbét. Légy kreatív, és vedd észre, ha túlságosan a biztonságos oldalon játszol!
Nehéz lesz megszokni?
Ne aggódj: minden csupán rutin és odafigyelés kérdése. Ha szöveget írsz, mindig tegyél fel magadnak 3 kérdést:
A vásárlómról írok? (E/2-ben fogalmazok)?
Megkérem az olvasómat a végén, hogy kattintson tovább?
Használok frappáns jelzőket ott, ahol csak tudok?
Ha igen, a szöveged rossz már nem lehet!
Mivel lehet még tökéletesebb a honlapod tartalma? Szövegírással, hatékony kommunikációval kapcsolatos tippekért látogass el blogunkra!
https://langmar.hu
Langmár Zsuzsanna
Üzleti kommunikációs szakértő