Weboldal sebesség és a SEO
A betöltési sebesség optimalizálása a technikai SEO egyik sokszor elhanyagolt részterülete. Gyakran még a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek sem szentelnek neki elég figyelmet, pedig nagyon komoly hatással lehet arra, hogyan szerepel a honlapunk a keresőben.
A betöltési sebesség szerepe a keresőoptimalizálásban
A weboldal sebesség közvetett módon, és közvetlenül is befolyásolja a Google rangsort.
Közvetlenül, mert a keresőalgoritmus lassan tíz éve, 2010 óta hivatalosan előnyben részesíti a gyors oldalakat a lassúakkal szemben. A Google trendelemzője, Gary Illyes egy 2018-as konferencián megerősítette, hogy a sebesség "szuperfontos" szempont a rangsorolásban, mert a gyors oldalak az esetek túlnyomó többségében jobban konvertálnak.
És közvetetten, mert a gyorsaság nagyon fontos a felhasználók számára is. Ha egy weboldal gyors, jobb a felhasználói élmény (UX). A látogatók több időt hajlamosak eltölteni a honlapon, csökken a visszafordulási arány. Mindez pedig egy újabb jelzés a a Google számára, hogy az adott weboldal jó, érdemes előkelő helyen rangsorolni.
Ugyanez működik fordítva is: ha egy weboldal lassú, a felhasználók hajlamosak rövid idő (pár másodperc) után továbblépni egy másik honlapra. A magas visszafordulási arány jelzi a Google-nak, hogy valami nincs rendben. Az adott oldal pedig elkezd süllyedni a találati listán.
Nem tartozik szorosan a SEO-hoz, de érdemes tudni, hogy a rossz betöltési sebesség megfojtja a konverziót is: a legnagyobb webáruházak teljesítményét vizsgáló 2017-es Akamai tanulmány szerint minden 0,1 másodperces (!) késés a betöltési sebességben akár hét százalékos esést jelenthet a konverziós rátában. Kettő másodperces késés a visszafordulási arány több mint 100 %-os emelkedésével is járhat.
Ugyanezt támasztják alá a Skilled.co adatai is: 2,4 másodperces betöltési sebességnél átlagosan 1,9 százalékos a konverziós arányra lehet számítani. 3,3 másodpercnél 1,5 százalék; 4,2 másodpercnél kereken 1 százalék; 5,7 másodpercnél már 0,6 százalék alá süllyed a konverziós arány.
A weboldal gyorsaság fontos a SEO-ban, de mennyi az ideális betöltési sebesség?
Általánosságban elmondható, hogy az ideális betöltési sebesség 2-5 másodperc között van. Azonban a felmérések szerint a felhasználók 40-53 százaléka villámgyorsan elhagy egy olyan weboldalt, ami nem töltődik be három másodperc alatt. A statisztika ráadásul azt mutatja, hogy a felhasználók 47 százaléka asztali számítógépen két másodpercnél is rövidebb betöltési időt vár el.
A Google pedig minden erejével igyekszik követni a felhasználói elvárásokat, hiszen ez tette piacvezetővé a keresőmotorok között. Ezért ökölszabályként érdemes arra törekedni, hogy
a betöltési sebesség ne legyen több, mint három másodperc. Sőt, inkább legyen két másodperc körül.
Hogyan mérhetem a weboldalam betöltési sebességét?
Az oldalsebességet több ingyenes eszközzel is mérheted. Ilyen például a GTmetrix (rengeteg hasznos tippet ad), vagy a szintén népszerű Pingdom. A nemzetközi piacra dolgozó e-kereskedelmi weboldalaknak hasznos lehet a Dotcom-monitor tesztje, ami a világ 24 különböző pontjáról futtatható le.
A legátláthatóbb, legkönnyebben használható eszköz szerintem a Google saját sebesség tesztje. Egy nullától százig terjedő skálán pontozza a honlapok sebességét, külön eredményt ad meg az asztali és mobilos nézetre is. Az utóbbi főleg azért fontos, mert a Google ma már a weboldalak mobilos változatát használja első körben az indexeléshez.
Az én tapasztalatom az, hogy
ha követjük a Google sebesség teszt ajánlásait, egy mezei WordPress honlap gyorsaságán is rengeteget lehet javítani. Sőt, a kiemelkedő (90 pont feletti) eredmény sem elérhetetlen.
Nem biztos, hogy a tesztek minden javaslatát meg tudjuk valósítani, de ez nem is elvárás. Menjünk rá inkább a legegyszerűbben megszüntethető problémákra – például optimalizáljuk megfelelően a képméreteket –, mert így gyorsan érhetünk el jelentős javulást.
Egy tipp: Gary Illyes a már idézett konferencián arról is beszélt, hogy nem érdemes foglalkozni a Time-To-First-Byte (TTFB) mutatóval, mert a felhasználó számára nem ez a fontos, hanem az első lényegi tartalom betöltődési ideje. Bár nem mondta ki, de ez azt is jelenti, hogy a Google rangsor számára is inkább ez az érték lehet lényeges.
Mit tehetek, hogy gyors legyen a honlapom?
Átlagos honlaptulajdonosként két alapdologra kell nagyon odafigyelni, ha gyors weboldalt szeretnénk. Ha ez a két terület nincs rendben, akkor minden más próbálkozás jó eséllyel eredménytelen lesz.
-
Válasszunk körültekintően tárhelyet és eszközöket a weboldalunkhoz. Például, ha a WordPress mellett döntünk, lehetőleg ne a sablonon spóroljunk, inkább válasszunk a legjobb témák közül.
-
Figyeljünk oda a honlapunkon dolgozó szoftverek rendszeres karbantartására, frissítésére.
Egy rossz minőségű, kétes eredetű eszközökből felépített, vagy trehányul kódolt weboldal (sajnos elég gyakori az ilyen a nyílt-forráskódú CMS-ek, de még az egyedi fejlesztésű honlapok világában is), ha megfeszülünk sem lesz elég gyors (vagy akár megbízható) hosszú távon.
Ugyanez a helyzet a tárhelyekkel is. Hiába a miénk a világ legtisztábban kódolt, legjobb szoftverekkel körülbástyázott weboldala, ha lassú a tárhelyünk. Erre egyébként az utalhat, ha a sebesség tesztek rendszeresen hosszú szerver válaszidőt jeleznek. Sajnos a magyar szolgáltatóknál nagy a szórás: egy adag szerencsével lehet olcsón találni elfogadható tárhelyet, de rengeteg az elavult szolgáltatást kínáló vállalkozás.
Ha az alapok rendben vannak, sok kisebb-nagyobb beavatkozással is javíthatunk a betöltési sebességen. Lássunk néhányat:
-
A képek megfelelő optimalizálása. Ne használjunk 200 KB-nál nagyobb méretű képeket, mert iszonyatosan lelassítják a honlapunkat.
-
Lusta betöltés(Lazy Load). Hatásos és egyszerű trükk, a lényege, hogy a honlap lekérésekor először csak a hajtás feletti (rögtön látható) képek töltődnek le. A többi csak akkor, ha odaérünk a görgetésben. A Google azt javasolja, hogy lusta betöltés esetén alkalmazzunk
-
Hatékony gyorsítótárazás. A drágább, magasabb minőséget kínáló tárhelyeken szerveroldali gyorsítótárazás van, ha ilyenünk nincs, akkor nekünk kell valamilyen módon gondoskodni róla. Pl. WordPress esetén elég sok megbízható plugin létezik erre a célra.
-
GZIP tömörítés. Ha alkalmazzuk, a böngészőknek kisebb adatmennyiséget kell letöltenie, amikor valaki az oldalunkra kattint. A cPanelen (talán a legelterjedtebb tárhely online kezelőfelület) a Szoftver >> Webhely optimalizáció >> Az összes tartalom tömörítése úton lehet bekapcsolni.
A gyors betöltési sebesség elérhető
Talán ennyiből is látszik, hogy a megfelelő weboldal sebesség elérése, és szinten tartása egyáltalán nem ördöngösség. Amit igényel, az tudatos odafigyelés a fejlesztő és a honlaptulajdonos részéről. Cserébe a jutalom a jobb felhasználói élmény, magasabb konverziós arány, és – amennyiben jól állunk a SEO többi területén – a keresőből érkező megnövekedett forgalom lehet.
Jobbágy András
Mostani vendégszerzőnk: Jobbágy András. Köszönjük a fontos, időszerű cikket! Andrásról: a honlapszaki.hu weboldal tulajdonosa és szerzője. WordPress weboldalakat készít vállalkozások és civil szervezetek számára. Weboldalán folyamatosan frissülő, a WordPress-szel kapcsolatos blogcikkeket is találhatunk. |