Hogyan tedd rajongóidat elkötelezetté – az Instagramon?
10 tipp a brandépítésre
Idén az Instagram csatlakozott a világ legnagyobb közösségi hálózatainak csapatához – hiszen átlépte a 150 milliós felhasználói számot. A harmadik leggyorsabban növekvő applikációja 2013-nak. Ezzel párhuzamosan hirdetési lehetőségként is javult a pozíciója: mert azt minden marketinges felismeri, hogy ekkora felhasználói táborban ott rejtőzik saját célcsoportja is. Ideje meggyőzni a főnököt, hogy csatlakozzon a cég az Instagramhoz – és ideje, hogy eredményeket mutassunk fel ezen a közösségi hálózaton is.
Nézzük mit jelent a tartalomgenerálás az Instagramon, hogyan lehet ezen a platformon felhívni a figyelmet egy cégre, hogyan lehet itt kommunikálni a felhasználókkal? Összeszedtünk 10 tippet.
1. Ha a globális statisztikákat nézzük, akkor a világ 100 vezető közösségi brandjének 57%-a legalább hetente egyszer, 28%-a pedig legalább ötször egy héten posztol az Instagramon. Az első tanács tehát: kezdd el használni ezt a fórumot is!
2. Használj hashtag-eket! Igaz, ez nem növeli az elkötelezettséget, de ha pici vállalkozásod van, kicsi a közönséged, csak maréknyi like-ot és kommentelést kapsz a posztjaid után, akkor a hashtag használata előtérbe helyezheti cégedet azoknál a felhasználóknál, akik csak bizonyos témákat keresnek. (Nyilván ne tageljünk minden egyes szót, és a képaláírás ne vonja el a figyelmet a vizuális tartalomról. De kis kutatással megfigyelheted, mik azok a tagek, amiket a posztjaidhoz kapcsolódó felhasználók és más márkák használnak.)
Tipp: Teszteld saját Instagram fiókodban, hogy posztonként mennyi hashtag kell ahhoz (ha egyáltalán kell), hogy növelje a rajongószámodat.
3. Szűrd meg a mondanivalódat! Az instagramon „mondanivaló" nélkül, gyönyörű fotókkal is lehet felhasználókat „szerezni". De ha te még nem tartasz ott, hogy teljes munkaidőben foglalkoztass fotóst vagy grafikust, akkor is elkezdhetsz dolgozni azzal, amid van. Mivel az Instagrammnak 20 féle szűrője van fotókra és 14 videókra, könnyen át lehet alakítani a posztokat profi kinézetűre.
Tipp: A statisztikák szerint a felhasználók által legkedveltebb szűrők az Amaro, a Lo-fi és a Mayfair. Ezek mind dramatizálják a képet.
4. Újrahasznosítás. Ha már egyszer kifizeted a kiadványszerkesztődet csili-vili prospektusokért, névjegyekért és szórólapokért, miért ne hasznosítanád ezeket újra az Instagramon? Költséghatékony „outlet" megoldás megosztani a legjobb reklámjaidat ezen a felületen is. Naponta tapasztaljuk, hogy a nagy márkák is használják ezt az utat.
5. Posztolj szezonális tartalmakat. Halloweentől, a karácsonyi shoppingon keresztül a tavaszi nagytakarításig és a fürdőruha-szezonig az évszakok és ünnepek mindig szolgáltatnak okot a releváns posztolásra. Ilyenkor ráadásul megvan az az előnyöd, hogy olyan gondolatokkal rukkolsz elő, ami egyébként is foglalkoztatja a felhasználóidat.
6. Legyél az első! Használd a fotóidat és videóidat gondolatébresztésre: kérdezz, bátorítsd a kommentelést és a visszajelzést. Például egy kávézó posztolhat videót arról, hogyan készít el egy lattét, miközben képaláírásban ezt kérdezi: Szerintetek melyik gesztenyés sütink passzolna a karácsonyi fűszeres latténkhoz? (Figyelted a szezonális tartalmat?)
7. Ne hanyagold el azokat, akik már követnek! A kommenteket arra használd, hogy a társalgást elnyújtsd! Nem elég visszaválaszolni, a válaszod tartalmazzon további releváns tartalmat. Ha például butikod van és az őszi trendekről raksz ki egy képet, és valaki visszaír, hogy tetszett neki a képen látható cipő, akkor válaszolj azzal, hogy felsorolod milyen színekben kapható. Kérdezd meg ő melyik árnyalatot választaná, vagy kérdezd meg melyik ruhával párosítaná.
A cél tehát bátorítani őket további interakcióra és folyamatossá tenni a „beszélgetést".
8. Futtass akciókat és versenyeket. A trükkös tartalmak az Instagramon is alkalmasak rajongótábor építésére, elkötelezettség növelésére. Nagyszerűen lehet vele célokat elérni, hiszen bármilyen projektedre felhívhatod ilyen módon a figyelmet. A cégek, brandek olyan versenyszabályokat szoktak írni, amiben felkérik a felhasználót Instagramos követésre, like-olásra és/vagy kommentelésre, adott fotó megosztására, hashtagelésére, újraposztolására... Mindez követőket vonz a céghez.
Tipp: Kérd meg a rajongóidat valami jutalmazás fejében arra, hogy osszák meg fotóikat speciális hashtag-et használva az oldaladon. Kiáltsd ki nyertesnek azt a képet, amit a legtöbben osztottak meg.
9. Kösd össze Instagram profilodat Twitter és Facebook profiljaiddal. Az Instagram erre alkalmas, így szimultán posztolhatsz a három legnagyobb közösségi hálózaton. Bár a Twitter már nem támogatja a tweet-ek kiterjesztéseként posztolt képeket, ha nagyobb a rajongótáborod Twitteren (és/vagy Facebook-on) mint Instagramon, akkor a másik két hálózatról „átfolyhatnak" a követőid. Csak tudatnod kell velük, hogy ott is jelen vagy.
10. Keresztáramlás. Más médiát, egyéb közösségi hálózatokat, sőt: a honlapodat mindenképpen használhatod arra, hogy forgalmat generálj Instagramon. Tedd fel az Instagram gombot a weboldaladra, használj spéci, belinkelt képeket e-mail marketing kampányaidban. Ahol releváns, ott Instagramos referenciaképeket használj blog posztjaidban, e-bookjaidban, letölthető anyagaidban.
Ha a fenti tippeket betartva kezded el használni az Instagramot, akkor jó úton jársz. De ne feledd: a többi marketingkampányaidhoz hasonlóan tesztelj különböző lehetőségeket, és tapasztald meg, hogy a te cégednek, te márkádnak milyen tartalom a leghasznosabb!
Dénes Vanda
SEO szakértő