On-site SEO ABC
SEO (Search engine optimization) – keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás a keresőkben való megjelenés javítását jelenti, olyan módszerekkel, amelyek a weboldal szerkezetének, tartalmának megváltoztatásával, hatékonyabbá tételével jár.
A SEO eszközei arra szolgálnak, hogy a weboldalt úgy rendbe tegyük, hogy a keresőben helyezésjavulást érhessünk el, több látogatót tartson hosszabb ideig az oldalon.
Első gondolata a weboldal tulajdonosoknak, hogy ezt biztos nem tudják megoldani egyedül, jobb ha szakember csinálja. Igen, valóban vannak részek, amelyek programozót igényelnek, de nagyon sok javítást egy kis időráfordítással meg tudnak azok is tenni, akiknek a weboldal szerkesztő felületéhez hozzáférésük van.
Több típusú portálmotor* létezik: egyedi fejlesztésű, WordPress, Joomla, stb., amelyeknek felhasználói hozzáférési felület különbözőségeik miatt a beállítások más-más néven és helyen találjuk, ezért csak a teendőket és javítási lehetőségeket taglaljuk. (*Portálmotor: tartalomkezelő rendszer – CMS)
A weboldal optimalizáláshoz úgy érdemes hozzáfogni, hogy tisztázod, hogy mi a célod, mit szeretnél ezzel elérni:
- Több látogatót és olvasót?
- Több vevőt?
- Kisebb reklámköltséget?
- Megelőzni a Tibi cégét a keresőben?
A céljaidtól függ, hogy mennyi energiát kell beleölnöd a módosításokba.
Tudod kik a konkurenseid?
Végignézted már a keresőben csúcson lévők honlapjait, hogy ők mivel tehettek többet azért, hogy elől legyenek? A konkurenseket megnézve sok okosságot lehet megcsípni, de nem illik egy az egyben lemásolni ötleteiket. Az is előfordulhat, hogy szakterületeden nincsenek is nagyon optimalizált weblapok, esetleg azért vannak elől, mert már régóta jelen vannak és megbízhatónak értékeli azokat a Google.
Először elemezz!
Mielőtt nekiesel a saját weboldalad javításának, érdemes alapos elemzésnek alávetni a saját és a többiek weboldalát is.
Az elemzésre már több eszköz rendelkezésre áll az interneten, amelyek általában fizetősek. Az ingyenes elemző programok kisebb szegmenseket ölelnek fel (pl. csak pár szempont alapján mondanak véleményt az oldaladról), vagy korlátozottan hozzáférhetők (pl. 1-2 elemzés ingyenes, a többi már fizetős).
A keresők találati listájának besorolása több mint 200 szempont alapján történik, amelyek az úgynevezett keresőrobotok (netet böngésző program) által begyűjtött adatokból tevődik össze. A rangsorolási pontok titkosak, de sok-sok elemzés statisztikája alapján közel 100 pont sejthető. Erre alapoznak az elemző programok. Amennyiben nincs időd, vagy nem értesz a weboldalad programozásához, akkor a mélyebb elemzéseket, ahol ilyen sok szempont alapján vizsgálják a honlapod, bízd szakemberre. Önmagad egy-egy ilyen elemzés azon részével foglalkozz, amelyek javításához hozzáférhetsz a tartalomkezelőd admin felületén keresztül és tartalmaidhoz kapcsolódik.
Mindig oldal elemzésről beszélünk, nem pedig a weboldal egészét optimalizáljuk. Vannak ugyan olyan elemek, amelyek beállítása a weblapod egészére vonatkozik, de alapjában véve különböző szegmensei vannak felépítésben oldaladnak is. Van egy főoldalad, ahol mint egy tartalom jegyzék, általánosan mutatod, hogy mivel is foglalkozol. Más szempontok érvényesek webshop oldalaidra: ott is van katalógus rész és egyedi termékbemutató oldal. Ha hírportálod van, akkor az is más kategória a weboldal optimalizálás palettáján, mint egy tematikus blogoldal.
Weblapod láthatósága
A keresőrobotok a kész weboldalad indulása után nem találják meg azonnal webhelyed, mert annak létezéséről először tudomást kell szereznie. Vagy Te magad jelzed az új weblap létrejöttét a Google Search Console programban azáltal, hogy regisztrálsz oda (ne felejtsd el sosem a sitemap.xml fájl helyét is megadni); vagy pedig már bejárás alatt lévő weboldalak linkkapcsolata révén (a honlapodra mutató linket talál) kerül be a robot adatbázisába. Első módszerrel sokkal gyorsabban bekerül a keresőbe az oldalad! A Search Console programnak az optimalizálásban is nagy hasznát veszed. Igaz, ez csak a saját webhelyed vizsgálatára alkalmas, a konkurenciádról ilyen mély titkokat nem találsz tálcán nyújtva.
A Google és a többi kereső program hogyan adja találatul a te oldalad, ha valaki beír egy szót vagy kifejezést a keresőbe?
A robotok feltérképezése kiterjed arra is, hogy milyen szavakat használsz, melyikből van a legtöbb, címsoraid összhangban vannak-e a szöveggel és milyen szavak vannak abban is; mik a menüpontjaid, kategórianeveid, rövid összefoglaló leírást írtál-e és az milyen kifejezéseket tartalmaz; a linkek, URL-ek elnevezését szintúgy figyelembe veszi. Ezek más-más hangsúllyal kerülnek be az adatbázisba és amikor valaki keres valamire, akkor ez alapján kerül a találatok közé az oldalad.
A Search Console programban vissza tudod nézni az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan, hogy a weblapod milyen szavakra jelent meg a keresőben, ott hanyadik helyen volt és hányan kattintottak rá.
Mi az, amit magadnak is biztos meg tudsz csinálni és nem kell súlyos összegeket kifizetned ezért másnak?
1. Tartalmak optimalizálása (on-site)
2. Cím címkék és leírások optimalizálása (on-site)
3. Képek optimalizálása (on-site)
4. Hivatkozások optimalizálása (on-site)
5. Közösségi média optimalizációk (off-site)
Most csak arra koncentráljunk, amit közvetlenül a weboldaladon meg tudsz csinálni.
On-site optimalizálások
a. Ügyelj arra, hogy a célközönséged számára közérthetően írj!
Arról, hogy miről is szól a weblapod, mi a célod azzal, hogy létrehoz(at)tad, te tudsz a legtöbbet mondani, így valószínű, hogy te is írtad meg a szövegeket. A leggyakoribb hiba, hogy ugyan a vevőidnek készíted a weboldalad (vagy olvasóknak), de mégis csak a szakma érti, hogy miről is írsz.
b. Fókuszálj 1 témára egy oldalon belül!
A szaktudás nálad van. Egy oldalon nem tudsz mindent eladni. Ha több terméked van, akkor csoportosítsd be azokat és egy-egy kategóriáról írj gyűjtő oldalakon, úgy mutasd be általánosan is a termékeket. Ha nem terméked van, hanem szakmai blogod, akkor egy-egy cikked mindig körülhatárolható dologról szóljon.
c. Tudd, hogy melyek a kulcsszavaid!
Határozd meg konkrétan, hogy az a cikked miről fog szólni és válaszd ki a kulcsszavaidat. Ezeket a szavakat ne erőltetve, hanem természetesnek hatva ágyazd be a mondatokba és több alkalommal ismételd (szinonim kifejezésüket is). A teljes szöveg kb. 1-6%-a legyen a kulcsszó. Rövid tartalom esetében ez a szám a magasabb, hosszabb esetében pedig az alacsonyabb érték felé tendáljon. Több helyen olvashatsz 8%-ot is, de ez már elég erőltetett szerintem. A Google sem hálálja meg a kulcsszóhalmozást, emiatt is lehet büntetést kapni.
d. Írj bőven és legyél hiteles...
A weblapod oldalain akkor töltenek ott sok időt a látogatók, hogy ha van mit olvasni, nézegetni. Az oldalakon akkor tűnsz szakértőnek, hogy ha nem egy-két soros szöveggel találkoznak az emberek, hanem látható, hogy a témaköröket alaposan körüljártad, alátámasztod mondandód képekkel, videókkal, grafikonokkal. Karakterben nehéz kifejezni, hogy mekkora legyen a terjedelme. Kb. 1000-1500 karakter a minimum (fél A4-es gépelt szöveg 12-es betűmérettel).
e. ...de szabj határt is mondandódnak!
Mennyi a maximum? Ez is weboldal típus függő. Szakmai információs oldal esetén akár több képernyőnyi szöveg is elfogadható, bulvár híroldalak esetében pedig 1 oldalnál nem célszerű bővebbre ereszteni a tartalmat, mert akkor nem lesz türelmük végigolvasni a könnyed hírekre éhezőknek a sok szavas írásod.
f. Növeld a felhasználói élményt!
Szövegeidet tagold. Alkalmazz bekezdéseket, új sorokat, kiemeléseket, idézeteket, képeket, videókat. Ezekkel figyelemfelhívóbbá válik cikked, megfogja az odapillantó szemeket és hosszabb ideig ott tartja látogatóidat.
g. Címsoraid tükrözzék a tartalmad!
Tartalmaidnak legyen címe, bekezdése, tartalma, összefoglalása és hosszabb szöveg esetében tartalomközi „fejezetcímei", címsorai. A címsoraid az alatta következő írás rövid összefoglalói, ezért tartalmazzanak kulcsszót is. Úgy képzeld el, mint egy könyvet: ha fellapozod a tartalomjegyzéket, akkor lehessen tudni a fejezetcímekből is, hogy miről lesz szó ha elolvasod. A Google is nagyon figyel arra, hogy a címsorokban lévő kifejezések összhangban vannak-e a szöveg egészével.
h. Ügyelj a helyesírásra!
A tartalmakat célszerű szövegszerkesztőben megírnod, mert ott helyesírás ellenőrző program segít abban, hogy az élesben látható mondatokra ilyen téren is büszke lehess. Nem csak az olvasók általi élményt rontják a helyesírási hibák, hanem a feltérképezett tartalmi szavak sem lesznek ezáltal helyesek. A szavak szinonimáját is használd, hogy változatosabb legyen írásod. A Google rendelkezik szinonima szótárral, és ezáltal feltérképezett szavak szinonim kifejezései ugyanúgy fognak számítani.
i. Ne lopj mástól!
Másnál nagyon jó termékleírásokat láttál, vagy olyan jó cikket, ami a te honlapodon is nagyon jól mutatna? Sokszor megtorpanunk ilyenkor, hogy mit tegyünk: átmásoljuk magunkhoz, vagy próbáljunk saját magunk írni. Utóbbi! Az egyedi szövegek sokkal többet érnek, mint mástól közzétettek. Nem egyszerű feladat önállóan írni, de ehhez az interneten sok segítséget találsz, hogy hogyan is fogj hozzá, hogy csináld. Amennyiben viszont mégis úgy döntesz, hogy más webhelyéről szedsz le szöveget, akkor azt mindig forrásmegjelöléssel tedd!!! Akadnak olyan helyzetek, pl. fénykép, gyártói termékleírás, amikor nem tudsz magadtól egyedi tartalmat gyártani, de ebben az esetben is oda kell írnod, hogy azt melyik weboldalról másolod ide. A Google amikor olyan tartalmat talál, amit már más weboldalán feltérképezett, akkor az marad úgyis az eredeti és a tiéden lévőt másolatnak (duplikációnak) ítéli. Ha nincs forráshivatkozás, akkor a másolásért súlyos büntetést is kaphat a weblapod. Hidd el, nem éri meg!
Szót kell ejteni arról is, hogy mi van, ha a saját weblapodon is többször jelenik meg ugyanaz a szöveg (pl. ugyanazt írod egy kék színű pólóhoz, mint egy zöldhöz). Ebben az esetben programozással kell megoldani azt, hogy jelölve legyen az első, hogy azt menthesse a Google, a többihez pedig pl. indexelési (feltérképezési) tiltást érdemes tenni.
j. Védd az e-mail címeid!
Szinte nincs olyan weblap, ahol nincs kapcsolatként megadva az e-mail cím. Az oldaladon úgy oldd meg az e-mail címed közzétételét, hogy azt a netet pásztázó kártékony spam robotok ne ismerjék fel és ne gyűjtsék be. Miért? Mert bekerülnek olyan adatbázisba az e-mail címeid, amelyekről aztán sorra fogod kapni a spam vagy vírus üzeneteket a postafiókodba. Hogyan tedd akkor közzé? Tartalomkezelő rendszeredben nézd meg, hogy van-e esetleg olyan funkciója, hogy a beírt e-mail címed átalakítja JavaScripttel. Ha nem találsz ilyet, akkor jöhetnek a valami kukac ezvalami.hu, vagy ehhez hasonló formátumok. Felhasználóbarátabb megoldás viszont az, hogy ha van a weboldalon egy kapcsolati űrlapod (amit jó, ha Captcha-val védsz) és minden olyan szövegrészbe, ahol e-mail címet kellene írnod, akkor ide irányítod hivatkozással a látogatóid.
k. Weboldalad kötelező adatszolgáltatási elemeit se felejtsd el!
A 2001. évi CVIII. törvény (az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről) és módosításai szabályozzák azt, hogy a weblapodon miket kötelező feltüntetned. Ennek helye főként az Impresszum elnevezésű és láblécben helyet foglaló menüben van, vagy a Kapcsolatok menüben.
Bővebben erről a seosiker.hu oldalunkon ezen az URL-en olvashatsz: https://seosiker.hu/weboldal-kotelezo-adatszolgaltatas-elemei
l. Tartsd be az adatvédelmi irányelveket!
A weboldalad kötelező tartalmi eleme az adatvédelmi irányelv. A törvény rendelkezései nagyon szigorúak és akár 20 milliós adatvédelmi bírságra is számíthatsz, ha nem tartod be az abban foglaltakat. Részletes követelményeket weboldalunkon is találhatsz. Az optimalizálás során arra figyelj, hogy ha adatgyűjtés van az oldaladon, akkor ahhoz tüntesd fel a NAIH számot is minden esetben. Ne tegyél közzé olyan adatokat, amelyekre nincs felhatalmazásod. Ez ugyan nem befolyásolja a keresőbeli helyezésed, de azt hiszem, hogy egy hatósági büntetés érzékenyen érintheti vállalkozásod.
m. Kerüld a tisztességtelen piaci magatartásokat!
Ugyanúgy nem módosítja a keresőbeli helyezésed közvetlenül az, hogy tartalmaid miről szólnak. Ez inkább közvetetten hathat rád, mert azáltal, hogy a felhasználók milyen viselkedést tanúsítanak az oldaladon, az már fontos tényezője a keresői sorrendnek. Mire is gondolok most? Ugyan a magyar mindig panaszkodik, de pl. ha a weblapodon a versenytársakat szidod indokolatlanul, vagy a termékeiket járatod le, akkor nem vet jó fényt rád. Több oldalról is kaphatsz támadást, nem is beszélve büntetésekről. Maradj mindig tényszerű és tartsd be, hogy tilos a fogyasztó megtévesztése, valamint a fogyasztó választási szabadságának indokolatlan korlátozása.
n. Adj címet tartalmadnak, weboldaladnak!
Ha úgy érzed, hogy készen van a szöveged, akkor ezzel kapcsolatban a feltérképezést, helyezés előrekerülést segítő elemeket is ki kell töltened.
A tartalmaidnak címet és a weboldalad főoldalának is kell elnevezést adnod. Legtöbb helyen a tartalom címe automatikusan lesz a cím címke. A cím címke (title) az, ami szembetűnően 2 helyen is megjelenik, ha valaki rákeres egy kifejezésre. Először is a találati listán megjelenő kattintható első sorok ezek, valamint a böngésződ lapfülén a megnyitott oldal esetében is megtalálod. A tartalomkezelő rendszeredben keresd meg, hogy lehet-e ezt külön beírni. A cím címke hossza max. 55 karakter a mostani Google kijelzés szerint. Ennél hosszabb címet nem fog megjeleníteni a találati listán és ...-tal jelzi, hogy hosszabb a szöveg. A Google adatbázisában ott lesznek azok a szavak is, de hangsúlyosak azok a szavak lesznek, amelyek a mondat elején vannak. A cím tükrözze a tartalmi mondanivalód, és legyen benne kulcsszó (de ne csak csupa kulcsszó). A lapfül esetében látod, hogy ott kb. 22 karakter fér el, ezért is figyelj az összeállított mondatra, hogy az elején is értelmes legyen az, ami látható.
o. Legyen figyelemfelhívó leírásod oldalaidról!
A címen kívül rövid összefoglalást is adj a lapodnak, tartalmaidnak. Terjedelmük 50-150 karakter közé essen. Ha rövidebb, akkor az nem elég ahhoz, hogy olyan figyelemfelhívó legyél, hogy azzal a keresőből becsalogasd az embereket az oldaladra. Ha hosszabb, akkor ha olyan betűk vannak benne, amelyek helye kisebb (pl. l,t,i) akár 170 karakter is elfér; de ennél hosszabb esetében már nem látszik a mondandód és a listán szintén ... jelzi, hogy ott még folytatódik a gondolatod. {Mód.: 2017. november vége óta sok esetben már 300 karakter is megjelenik!} Viszont ha nem látható, akkor meg nem sokat ér! Próbálj meg ebben a karakterkeretben alkotni egy olyan leírást, amely azt tükrözi, hogy aki rákattint a title sorodra, az megtalálja arra a választ, amit keresett nálad, és jobb helyre nem is mehetne! A vevőszerzés első és legfontosabb lépcsője, hogy az organikus (természetes) találati listából ingyen becsalogasd őket a weblapodra. Tartalomkezelődben a leírást lehet így találod: description.
p. Optimalizáld a képeid méretét!
A webes tartalomkutatók közül a Google keresőt nézve létezik képes kereső is. A képek hogyan kerülnek ide? A képek ugyanolyan fontos elemei az oldaladnak, mint a szöveges tartalmak, épp ezért a képek optimalizálására is érdemes figyelni.
Egy-egy jó minőségű kép, amely oldal szélességű, az több MB-nyi is lehet. A weboldal méretét szinte teljes mértékben a képek teszik ki. A látogatók szemszögéből nézve az internet sebessége és letöltésre kerülő adatforgalmi korlátok miatt nem mindegy viszont, hogy mekkora az oldalméret. A Google is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy azok a weboldalak kerüljenek a rangsorban előrébb, amelyek betöltése gyorsabb és nincsenek feleslegesen nagy képek a tartalomban. Figyelj épp ezért arra, hogy weboldalra feltöltés előtt a képeket kicsinyítsd le a megfelelő méretre, mind pixelben, mint tömörítettségben. Pl. ingyenes IrfanView programot használva .jpg mentést alkalmazva a 60-65%-os tömörítettség nagyon jó tud lenni egy eredetileg éles kép esetében. A képméret pixelben attól függ, hogy hova fogod beszúrni és attól is függ, hogy a weboldalad reszponzív-e (ugye az?!); ugyanis reszponzív oldalak esetében úgy szerencsés, hogy attól függően, hogy min nézi a látogató a honlapod, a kép mérete is úgy változik; akár 5 méretben kell feltöltened, akár a tartalomkezelőd alkalmas arra, hogy automatikusan játszik a méretekkel.
Arra is ügyelj, hogy az oldalad ne tartalmazzon feleslegesen sok képet sem, mert lehet ugyan az egyenkénti méretek megfelelőek, de „sok kicsi, itt is sokra megy".
q. Töltsd ki a képeid címét és leírását!
A weben lévő kiegészítő programok között már sok van, amely segíti a vakok és gyengén látók böngészését úgy, hogy „felolvassák" a tartalmakat és a képeket is. Az előbb említettem a képes keresőt és ez szorosan kapcsolódik ehhez. A képeid, hogy megjelenhessenek ebben a keresőben is, vagy akiknek a böngészőjében le van tiltva a kép megjelenés, valamint a vakok és gyengén látók is tudomást szerezzenek arról, hogy milyen képek vannak oldalaidon, a képeknek ún. alt tagját és címét is ki kell töltened. A tartalomkezelő rendszered biztosan alkalmas arra, hogy ezeket beírd, amikor képet szúrsz a tartalomba. A title a kép címe. Ugyanaz a szabály vonatkozik rá, mint a tartalmi címre, pl. „Nyárfa madárral az ágán". Az alt tag, ami a leírás, pedig szóljon arról, hogy mi van azon a képen, pl. „Ezen a képen egy nyárfa látható télen, levelek nélkül és a legkisebb ágán egy színes madár van."
Az alt tagban szereplő szöveg akkor is megjelenik, hogy ha az egérrel a képre navigálunk.
r. Optimalizáld videóidat!
A YouTube és videóblogok, termékismertetők előre törésével a videók száma is megnövekedett a weboldalakon. A videókat ne töltsd fel közvetlenül a weblapodba a tartalomkezelőd lejátszási lehetőségeire hagyatkozva. Használd ki inkább a YouTube és más videó tárhely szolgáltatásokat és a videód azon lévő helyét behivatkozva ágyazd azt be tartalmadba. Így biztosabb is lehetsz, hogy majdnem mindenki számára lejátszható lesz és az oldalméreted sem fog elszállni. A videók címét és leírását ugyanúgy töltsd ki, mint képek esetében.
s. Játssz a linkek adta lehetőségekkel!
Szövegeidet legtöbb esetben saját szaktudásodra alapozva írod, viszont előfordul, hogy valahonnan idézned kell szövegrészeket, vagy pedig honlapodról/oldaladról ki szeretnéd irányítani a látogatód más tartalomra (pl. korábbi cikkedre épül a mostani). Ilyen esetekben úgynevezett linkhivatkozásokat használj, ami áll a hivatkozási útvonalból (URL cím: pl. http://enleszekalegjobb.hu/aranyalma) és a hivatkozás címéből. A hivatkozás címének megadása egy újabb lehetőség arra, hogy kulcsszót is használva olyan utalást tegyél arra a weboldalra, hogy a látogató rá akarjon kattintani. Neked az csak jó, hogy ha a mostani cikked elolvasva el akarja olvasni az ehhez kapcsolódó tartalmaidat is, mert ezzel növeli az oldalon eltöltött időt. A tartalomkezelő rendszeredben keresd meg, hogy hova tudod beírni a link leírását, hivatkozását úgy, hogy a szövegedben kijelölsz erre felhívó részt. A kijelölt hivatkozási tartalomrész szövege is fontos, ezért csak végső esetben használd az „ITT" vagy „IDE" szavakat.
Pl. „Az optimalizálásodhoz segítséget a seosiker.hu blogjaiban is találsz." sokkal hasznosabb, mint ha így írnám: „Az optimalizáláshoz segítségeket még ITT találsz."
Nehezített menet:
t. Elavult tartalmaid ne kapcsold ki vizsgálat nélkül!
Előfordul, hogy egy termék már nem kapható, vagy a cikk amit írtál elavult információkat tartalmaz és különben is már 5 éves. Mit tegyél ezekkel? Egyet ne tegyél: ne töröld le, ne kapcsold ki csak úgy, vagy legalább ne kérd erre a programozód, csak akkor, ha az tényleg értéktelen! Ezek a tartalmak már a Google adatbázisában benne vannak és ezek látogatókat hozhatnak a mai napig. Lehet a terméket is valaki könyvjelzőzte és ha visszamegy oldaladra, akkor az fogadná, hogy a „a kívánt lap nem megjeleníthető". Ne veszíts vevőket! Használd a Google Analytics programot és nézd meg annak az URL-nek (oldalhivatkozás) a teljesítményét. Ha már hónapok óta senki sem kattintott rá, akkor törölheted. A legjobb megoldás, hogy megkéred a programozód, ha nem találod a tartalomkezelődben a lehetőséget, hogy melyik másik oldaladra irányítsa azt át.
u. Használj minél több meta elemet!
A tartalomkezelő rendszered valószínű még több kiegészítő beállítási lehetőséget is ismer, amely segítségedre lehet abban, hogy előrébb kerülj céljaid eléréséhez.
Ilyenek pl. további ún. meta elemek megadása. (Meta elem volt az oldal leírása is /description/.) Egyes webes programok és netes szabványok, ha saját típusú meta sorokat találnak, akkor az alapján weblapod címkézését, könnyebb kategorizálását, weblapod információinak megfelelő megjelenését teszik lehetővé. Ismertebb 2 olyan meta lista, amiket használj, ha lehetőséged van rá: az Open Graph Protokoll metái (http://seosiker.hu/open-graph-protokoll) és a Dublin Core metái (http://seosiker.hu/html5-dublin-core-szabvanyvaltozas).
v. Használj mikroformátumokat!
A Google címkézési elősegítése a webhelyen használt strukturált adatok lehetőségének kihasználása. Ilyenek lehetnek eseménylisták, véleményértékelések, receptek címkézése, stb. A Google Search Console program segítséget nyújt abban, hogy milyen formátumban hozd létre ezeket a kiemeléseket, sőt az Adatkiemelő programmal egyszerűen megcímkézheted a fontos adatmezőket az egered segítségével. A mikroformátumok megadásával javíthatod megjelenésed a keresési eredmények között is.
x. Oldalhivatkozásaid legyenek szépek!
Tartalomkezelőd lehetőséget ad arra, hogy saját magad add meg a weblapod oldalainak hivatkozási címét? Ha lehetőséged van rá, akkor használj szép hivatkozásokat, legyenek azok keresőbarátak. Keresőbarát URL-nek azt hívjuk, amikor az oldalhivatkozásra (http://...) ránéz a látogatód és tudja, hogy épp hol van, az az oldal miről szól. Ez szorosan kapcsolódik a tartalomcímhez, ezért célszerű azt viszontlátni abban. Pl. a tartalom címe: „1000 indok, hogy optimalizáld weboldalad", az URL így nézzen ki: http://enleszekalegjobb.hu/1000-indok-hogy-optimalizald-weboldalad. A kulcsszavak itt is játszanak, de ne tegyél bele többet, mint a címben volt! A Google ezeket a hivatkozásokat is menti szavak tekintetében. Ha a hivatkozások paraméteresek (van benne ?_#), akkor azok indexelése nem lesz teljes.
y. Szóelválasztásra használj kötőjelet!
Még az oldalhivatkozásokhoz tartozik: a szavak elválasztására kötőjelet és ne aláhúzásjelet használj. Már több éve a Google úgy rögzíti a szavakat, hogy ahol kötőjeleket talál az URL-ben, ott azok külön szavak, ahol pedig aláhúzás jelre lel, az ott egy szó. Pl. http://enleszekalegjobb.hu/nagy-lakas helyett, ha az van, hogy .../nagy_lakas, akkor a Google az alkalmazott szótárát alapul véve maga tördeli el a szavakat: pl. lehet belőle nagylak ás.
z. Ne használj flash animációt!
A mobiltelefonok programjai nem szeretik a Flash animációkat, így ilyeneket ne használj weblapodon. A Google is visszasorolhatja oldalad, ha ilyet talál!
Egy-egy oldal optimalizálása ezek alapján nagyon hosszú és bonyolult feladatnak tűnhet, de HIDD EL, HOGY KÉPES VAGY RÁ TE IS! A leírtak többsége jó tartalomkezelő rendszer használatakor automatikus, vagy legalábbis olyan felhasználóbarát, hogy pillanatok alatt a szövegírás rutinfeladata közé kerül.
És most nézzük meg optimalizálási szemmel ezt a cikket:
Ez a cikk 23.730 karakter hosszú.
Leggyakrabban előforduló szavak:
- Google – 19 db
- Weboldal, weblap, honlap – 65 db
- szöveg – 24 db
- optimalizálása, optimalizáld – 20 db
- tartalom – 25 db
Tervezett kulcsszavak, kifejezés: weboldal optimalizálása, tartalom és szöveg optimalizálása.
Te is így csináld! :)
Megjelent: Infoartnet Magazin 2017/01 számában (webes átdolgozott kiadás)
Élesné G. Szilvia
SEO szakértő