Panda algoritmus által okozott büntetések javítása
Panda algoritmus
Célja: a weboldalak minőségi vizsgálata alapján a keresőben megjelenített weboldalak rangsorolása. Az alacsonyabb színvonalú weboldalak hátrasorolása szemben a jól szerkesztett, magasabb felhasználói élményt nyújtott weblapokkal szemben.
A Panda algoritmus a weboldalra irányuló hivatkozásokat, keresési lekérdezéseket és látogatói viselkedéseket veszi alapul. Bekerült a fogalomtárba a "túloptimalizáltság", amely azt jelenti, hogy Google büntetést kaptak azok a honlapok, amelyeket direkt úgy építettek fel, hogy az algoritmus megfelelő helyezéshez juttassa.
2016 januárjától az alap algoritmus része lett és nem kerül időszakonként külön futtatásra.
(6) Vásároltad a linkeket? Ellenőrizd le a backlinkjeidet! Sok link büntetett vagy rossz lapról érkezik?
Nézd meg a (4)-es pontot. Építettél úgy nem természetes módon linkeket, hogy esetleg pénzt is adtál érte? Külsős SEO-s céget is megbíztál link építéssel? Igen? Jól nézd meg a linkeket. A Google büntet a nem látogatott, direkt módon csak linkek gyűjtésére létrejött linkfarmokból eredő linkek miatt. Főként az olyan helyek kerülendők, ahol a linkhez nem tartozik egy hosszabb egyedi leírás. Büntetett oldalak: amelyek nem is jelennek a meg keresőben, azokat a Google valamelyik algoritmusa elkaszálta.
(8) Készíts weboldal elemzést.
Több weboldal elemző rendszer is létezik. Magyar magyarázatok miatt természetesen a SEOsiker-t ajánljuk. Több mint 80 szempont alapján vizsgáljuk meg a weboldalad és közérthető magyarázatokkal segítünk, hogy akár saját magad is optimalizálhasd a weblapod.
(9) HTML hibakeresés, W3C hibák
Amennyiben a seosiker.hu-n leellenőrizted a weblapod, akkor ott külön elemzési pontban szerepel a W3C hibák száma. Hibák esetén akkor ott egy link segít abban, hogy átnavigálja W3C Konzorcium oldalára, ahol részletesen fel is vannak sorolva a programozási hibák. Súlyosságtól függően az is előfordulhat, hogy a weboldalad a Google botja nem is tudja feltérképezni, vagy a látogatók számára is olyan problémát okoz a lapod, hogy azonnal elhagyják azt. Ezeket a hibákat rövid határidőn belül javíttasd ki a programozóddal. 1-2 hiba maradhat benne csak, amelyek nem számítanak súlyos hibának, mert pl. HTML5 esetében még nem létezik szabványos megfelelője annak a programkódnak.
(10) Vannak rejtett szövegek az oldalon?
Léteznek olyan szövegeket az oldalon, amelyek olvashatatlanok? Pl. ugyanolyan színnel vannak írva, mint a háttér, vagy annyira apró betűvel írottak, hogy szintén nem láthatók? Az ilyen módszerek nagy hibák, komoly büntetést okozhatnak, így ne használd!
(11) Zavaros a forráskódod?
Végfelhasználói szemmel biztos minden forráskód zavaros. :-)
A weboldalak programozásában a parancsok egy hierarchiát követve épülnek egymásba. Amennyiben rossz felépítésű az oldal pl.: Több H1 elem van rajta, vagy feleslegesen mély a struktúra akkor nehéz értelmezni, hogy vajon mi is a fő tartalom az oldalon. A forráskód átláthatósága nem a felhasználóknak szól, az elősegíti a hibakeresést.
(12) Mennyi hirdetés van az oldaladon?
A Google nem szereti azokat a hirdetési felületeket a weboldalon, amelyek fizetett hirdetések pl. AdSense módon működnek. Vannak olyan weboldalak, amelyek tele vannak fizetett hirdetésekkel és saját értékes tartalom nincs nagyon rajta, s az odalátogató is elmenekül emiatt. Az ilyen oldalak nem felhasználóbarátak. Ha úgy gondolod, hogy te ebből szeretnél meggazdagodni és tele leszel ilyen hirdetési felülettel, akkor barátkozz meg a gondolattal, hogy nem leszel a találati lista első helyezettjei között.
(13) Optimalizáld a lehető legjobban az oldalad!
Az elemzési eredmények alapján szépen sorban ki kell javítani a hibákat, amelyeket csak tudod magad, és add ki feladatba a programozódnak és szövegíródnak is a feladatokat. Tudtad, hogy a SEOsiker eredményt e-mailen is el tudod küldeni a programozódnak, munkatársaidnak?
Az optimalizálási folyamat hosszú időt vesz igénybe. Vannak olyan változtatások, amelyeknek pozitív hatását csak egy-két hónap elteltével láthatod. Találkozni fogsz olyan problémával is, amelyet jelenleg nem tudsz javítani: pl. ha nem reszponzív a weboldalad, akkor hogy az azzá váljék, ahhoz az egész weboldalt újra kell készíttetned és a reszponzivitást megkövetelő elemzési pontok addig nem is lesznek elfogadottak.
(14) Milyen felhasználói élményt nyújt a weboldalad?
Gyorsan betöltődik az oldal? Könnyen átlátható és kezelhető? Állíts össze pár ehhez hasonló kérdéssort és kérj meg pár ismerősöd, ügyfeled, hogy segítsék munkádat, válaszolják meg ezeket. Mivel te már összenőttél a weblapoddal, ezért neked szinte "gyermekedként" elfogultan szép és jó, könnyen kezelhetőnek fog tűnni. A felhasználói élmény bizonyos részei mérhetők programmal is: pl. betöltési idő különböző platformokon.
(15) Mobilra optimalizált a weboldalad?
Ez szorosan összefügg a (14)-es ponttal. A felhasználói élmény része, mely egyre nagyobb hangsúlyt kap azzal párhuzamosan, ahogyan a mobil böngészés is növekszik. A mobil optimalizáltságnak több kritériuma van: ha a weboldalad látogatója mobil készülékről szeretné megnézni a weboldalad tartalmát, akkor azt minden nehézség nélkül meg kell tudnia tenni.
-
Ugyanazokat a tartalmakat kell látnia a weblapod látogatójának, mint a PC-n; le kell tudni a videókat játszania, megnézni a képeket.
-
A képernyőn látszottaknak pedig el kell férnie pont akkora méretben (szélességben), mint amekkora a mobilkészülék képernyője, nem lóghat ki jobbra-balra.
-
Az akciógomboknak akkorának kell lennie, hogy azt könnyedén meg tudja nyomni az ujjával a felhasználó nagyítás nélkül.
-
A betűkre is ez vonatkozik: ne az olvashatóság rovására legyen lekicsinyítve az oldal.
-
A legtöbb mobilos böngésző nem jeleníti meg a Flash tartalmakat, ezért ezeket ne használd a weboldaladon.
-
Az eszközhöz alkalmazkodó megjelenés nézete konfigurálva legyen "meta viewport" címke használatával.
Hogyan lehet ellenőrizni, hogy mobilbarát-e a weboldalad?
Erre többféle mérőeszköz nyújt segítséget. Természetesen elsőként említjük ellenőrző eszközünket (http://seosiker.hu), amely különböző felbontásokban és többféle beállítási módokban vizsgálja, hogy weboldalad mennyire használható mobilkészüléken.
Ennek kiegészítéseként ajánlom a Google weboldal sebességmérő eszközét, amely az év elején egészült ki a mobilbarát vizsgálattal: Google PageSpeed Insights. Valamint a Google direkt mobilbarát tesztjét: Google Mobile-friendly. A kettő között lényegi különbség van: ha a Googlebot a robot.txt által ki van tiltva a weboldalról, akkor a Mobilbarát teszt nem tudja beolvasni a JavaScript, CSS, és egyéb forrásokat.
Ha van Webmaster Tools regisztrációd, akkor ezen a felületen is figyelmezteti a webmestereket a Google, hogy az adott weboldal nem mobilbarát.
(16) Használsz az oldalak között irányítást? ref!="következő" és rel="vissza"
Ezzel erősíted meg, hogy az adott oldal egy struktúrának a része és nem generált tartalom. Vannak olyan weblapok, ahol programmal generálnak oldalakat, hogy nagyobb legyen a mennyisége a tartalomnak. Az ilyen oldalak jellemzője, hogy összemásolgatva tartalmakat egy nagy összefüggéstelen halmaz lesz belőlük. Ez régebben erős eszköz volt a helyezések befolyásolására, mára azonban büntetést von maga után. Az sem hasznos, ha a tartalom hasonlít az ilyen megoldásokra. A ref rel tagok megadásával erősíthető, hogy a tartalom természetes úton készült.
(17) Az oldalak kategóriákba vannak sorolva?
Az oldal tartalmai átláthatók? Besorolod azokat különböző kategóriákba témák szerint? (16. pont kiegészítése.) Senki nem olvas sokáig olyan oldalakon, ahol nem lehet hasonló témában következő tartalmakat találni. Egy ömlesztett nagy kupacban elvész a felhasználói élmény, hamar ki fognak lépni a látogatók, amit a Google a statisztikái alapján negatívan értékel.
(18) Optimalizálj mindent: programkódot, belső linkeket, meta elemeket, betöltési sebességet, visszafordulási arányt
Segítségedre lehet a SEOsiker elemzés, Search Console, Google Analytics és Google PageSpeed Insights.
Amennyiben a folyamatokon végig mész és párhuzamosan javítod weboldalad, akkor nagy a valószínűsége, hogy a büntetést helyre tudod állítani.
Mivel a Panda algoritmust külön már nem futtatja a Google, ezért az újbóli feltérképezésre és ezáltal a büntetés megszüntetésére remélhetőleg nem kell akár 1 évet is várni. Mivel ez a változás a napokban történt (2016. január 2. hete), ezért az eltörlési időről nem tudunk biztos információt adni.