Virilitás a facebookon
Sokféle mérőszáma van egy facebook kampánynak. Az egyik hatásos mutató a posztok virilitása; azaz terjedőképessége, szóródása, életképessége.
A virilitás azért fontos, mert hatással van a rajongók természetes elérésére. Vezessük be még a „virilis bővülés” fogalmát. A virilis bővülést úgy is fogalmazhatnánk meg, mint a virilis elérés és az organikus elérés hányadosát. Ez a „bővülés” méri lényegében, hogy a virilis elérés mennyivel, milyen arányban haladja meg a természetes elérést.
Egy tipikus facebook oldal virilis bővülése az Edge Rank Checker tanulmánya szerint 0,35. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb oldal három organikusan elért rajongónként egy plusz is elér virilisan. A fordítottja is igaz: egy poszt minden rajongóból hármat természetes úton ér el, egyet pedig terjedésének köszönhetően. Akár hiszed, akár nem – és éppen ezért fontos megjegyezni, hogy - a kutatás során nem láttak összefüggést egy facebook oldal mérete és virilitási képessége között!
Miben segít neked, hogy tudod: 0,35 a tipikus virilis bővülés?
Mint minden online marketing tevékenység során, a facebook kommunikáció végén is fontos a statisztikázás, mérés – és a tanulságok levonása. Hogy megértsd milyen terjedőképes egy-egy posztod, a fenti szám segíthet eligazodni. Megértheted milyen lehetőségek állnak rendelkezésedre, rájöhetsz, hogy a természetes közönségedet is csak küzdéssel éred-e el, vagy éppen kiszűrheted, mely tartalmakkal érsz el a természetes közönségen kívül további rajongókat.
A virilis bővülés / terjedés ugyanis leginkább a posztok és a facebook oldal tartalmával van összefüggésben. Iparágak összehasonlítása során olyan eltérő stratégiákkal találkoztunk, hogy végül semmi konklúziót nem lehetett levonni. Bizonyára sokan gondoljátok például, hogy a filmiparnak előnye van a terjedőképesség terén, hiszen széles körben kedvelt és várt tartalmat szolgáltat. Ugyanakkor a facebook stratégiák drasztikusan eltérnek ugyanazon ágazaton belül. Van, aki csak moziplakátokat és idézeteket posztol a filmjéből, nagyon alacsony virilitással. Míg a másik filmes profil alatt színfalak mögötti infók, díszlettervek, videórészletek voltak – vagyis egyedi tartalmak, amelyet kifejezetten a közösségi média stratégiájuk számára határoztak meg. Ez az egyediség vezetett tömeges virilis eléréshez.
Te hogyan ügyeskedj?
- Csak a tartalom számít! Bár vannak kedveltebb témák, sokkal fontosabb, te a sajátodat hogyan tálalod!
- Minél több az elkötelezett rajongód (követőd, törzsközönséged), annál nagyobb az esélyed, hogy virilitás alapon tovább bővüljön a körük.
- Néhány top márka esetében minden természetesen elért rajongó hoz magával egy újabb rajongót. Ez legyen a célod márkaismertség-növelés esetében!
Hogy jön ki a 0,35?
Jó, ha tudod, hogy a megfigyelt több, mint ötezer oldalnak egy hónapon keresztül csak a posztjait vizsgálták. Figyelmen kívül hagyták az összes fizetett megjelenést. Átlagolták minden oldal posztjait és ez alapján számolták ki a medián értéket. Az alsó negyedbe tartozó facebook profiloknál 0,13 virilis bővüléssel találkozunk, a legmagasabb negyedbe pedig 1,02 virilis bővülésű profilok tartoznak.
Dénes Vanda
SEO szakértő