Népszerűségi index

Megnézem, hogy a nagy keresők szemében milyen a népszerűséged, hanyadik helyen állsz az Alexában, hogyan szerepelsz a közösségi oldalakon.

Tartalmi index

A keresőkben való helyezés nagyon függ attól, hogy milyen tartalmat jelentetsz meg az oldaladon és a kulcsszavakat hogyan használod.

Technológiai index

Kiváló tartalmat írtál és csak várod, hogy megjelenj a keresőkben? Lehetséges, hogy weboldalad programozásával van nagyon nagy baj!

Mennyire átlátható a Google keresési algoritmusának működése?

Google logo - Kovács Illés

Sokan azt mondanák, hogy az évekkel a Google egyre átláthatóbbá vált. Felhasználóknak, cégeknek és webmestereknek is hozzáférést ad csomó információhoz és céges praktikákhoz... De vajon ez elég? Amikor a keresési algoritmusról és a tartalmak rangsorolásának változásairól van szó, a Google a múlt évben visszavett a publikálásokból.

Mint cég, a Google pár hete megjelentette a  Google Transparency Report című doksit, immár nyolcadszor, kinyilvánítva az amerikai kormányzat felé a felhasználók által igényelt információkat (amik nem mellesleg az elmúlt három év alatt megduplázódtak).

A Google sokszor frissít a keresési algoritmusán, ami ilyen alkalmakkor elsöpör néhány honlapot, ami csak a keresési forgalomra támaszkodott. A „vérengzésnél" gyakoribb az, hogy valóban javul a keresési relevancia, és azok az oldalak a frissítésnek köszönhetően előrébb kerülnek, amik tényleg megérdemlik. Ettől függetlenül a felhasználók szemében sokszor úgy tűnik, hogy a Google-nek mindez csak játék, és helyzetéből adódóan nem érdekeli a valódi rangsor. Vica versa azokat az üzleteket is érintik a változtatások, akik „csak megpróbálnak dolgozni" és nem törődnek a folyamatos Google-höz való alkalmazkodással.

A Google nyíltan beszél a keresési algoritmusának frissítéseiről. Matt Cutts és John Mueller beszélgetéseit érdemes követni a Pandáról, Pingvinről és Kolibriről a Google Conversation alatt. Itt világosan megfogalmazzák milyen típusú tartalmakat akar a Google – ugyanakkor sok teret hagynak a találgatásoknak, hogy miről fog szólni a legújabb frissítés.

Természetesen azonban nem csak ilyen hatalmas (évente, félévente előforduló) frissítések léteznek. Kisebbek napi rendszerességgel előfordulnak, de itt-ott ezek is hatással vannak a rangsorolásra. Persze ellenkező esetben mi értelme lenne?

Egy szónak is száz a vége: a Google soha nem adja el a rangsorolás titkos receptjét. Pedig volt idő, amikor a Google úgy döntött, hogy bepillantást enged a változtatásokba. 2011 decemberében a Google a blogján egy havi sorozatot indított az algoritmus változásokról. Elkezdte kiplakátolni a „keresési minőség kiemelésének" havi listáját. Talán ebben az időszakban volt a Google a legátláthatóbb, azóta is ebből következtetnek a SEO szakemberek arra, hogyan változtatgat algoritmusán a Google. De ez sem világos használati utasítás arra, hogyan előzze meg egy földi halandó a konkurenciáját a rangsorban.

Cutts továbbra is rendszeresen tesz fel videókat a felhasználók által benyújtott kérdésekre válaszolva. A webmestereknek talán ez a leghasznosabb. Azt is lehet tudni, hogy mik a fókuszok. (Volt idő, amikor a Google a szinonimák kezelésére koncentrált.) Egy ideig minden második hónapban megjelentetett listákat az irányelvekről – aztán ezek a listák ritkultak. (Az utolsó ilyen listát 2012. október 4-én publikálták.) Persze ez alatt az elmúlt év alatt is kaptak hasznos eszközöket a webmesterek a Google-től: a Disavov Links tool-t, a Data Highlighter tool-t, a Manual Action viewer-t, a Security Issues feature-t és még sorolhatnánk.

Szerintünk a Google átláthatósága tehát nőtt – de ez az átláthatóság a legtöbb kis webmesternek, garázsSEO-snak elérhetetlen. Tény és való (és egyetértünk vele), hogy a Google mindent azért tesz, hogy a természetes találati listára kerülő honlapok relevánsak, minőségiek legyenek. Az, hogy ennek érdekében mindenféle projekt becenevek és azonosító számok mögé bújva változtat az algoritmusán, tulajdonképpen érdektelen.

Érdekességképpen egy példa:

#82862. („Oldal minőség" projekt) Ez a frissítés segít megbízható forrásokból szolgáltatott, minőségi tartalom megtalálásában.

Ami inkább zavaró, az az, hogy a Google megszegte néhány ígéretét. Többek között azt mondta, hogy nem lesznek banneres hirdetések a találati eredmények között. Danny Sullivan pár hete viszont azt bloggolta, hogy nem csak bannerek lesznek, de a Google Shopping modell kidolgozása során is szó esett ennek integrációjáról – pedig a bannerekre eddig úgy tekintett a Google, mint az ördögre magára. Két éve folyamatosan rajta lehet őket kapni apróbb ígéretszegéseken. Persze, ha az ő szemszögükből nézzük, akkor érthető, hogy az immár 15 éves Google-nek szembe kell néznie olyan kihívásokkal, amik radikálisan más termékeket eredményeznek, mint ahogy anno indultak. A bicskanyitogató csak az (ismét a mi, felhasználói oldalunkról nézve), hogy a Google azt mondja, annyira élvezi a felhasználók bizalmát, hogy nem szükséges magyarázkodnia a változtatások miatt. (Ennél rosszabb verzió: egyszerűen nem elszámoltathatók, mert a menedzsment struktúrájában olyan felépítésű, hogy senki nem vonható felelősségre a keresőmotor 'büntetéseiért'.) Lezárva ezt a gondolatmenetet: a Google-re is vonatkozik, hogy ne tegyen olyan ígéreteket, amiket nem tud megtartani...

A fentiek mellett azt is le kell írnunk, hogy Magyarországon még mindig hisznek a „szent találati listában", a KKV-k nem hajlandóak tudomásul venni, hogy már több, mint egy éve egyéni találati listák vannak, hogy nem garantálható az első hely, mert az egzakt módon nem létezik. De tőlünk nyugatabbra, ahol ezekkel tisztában vannak, a felhasználók igenis úgy érzik, hogy megsínylették a Google egyeduralmát – és némileg bizalmukat vesztették. A tavaly nagy port kavart ÁSZF változások, aminek köszönhetően a termékek „kézről-kézre" adják a felhasználók adatait, vagy a pár héttel ezelőtti Policy változtatások, amik lehetővé teszik a Nagy Testvérnek, hogy a felhasználók profiljait és képeit bárhol (beleértve reklámokat is) felhasználják.... Aki elolvasta az új policyt, azt kétlem, hogy egyetért ezzel. Vagy, hogy tovább soroljuk: ott volt a YouTube kommentálási rendszer, amit Google+ platformmal váltottak ki, és ami így – hogy finoman fogalmazzunk – nagy holtjátékot engedélyezett a felhasználóknak. Ez a változtatás is úgy lett beharangozva, mint a felület és a videók körüli beszélgetés relevánsabbá tétele a találatokra vonatkozóan. A felhasználók viszont úgy érzékelték/érzékelik, mint a Google+ erőszakos bevezetését a YouTube közösségébe, „csakazértis" felfuttatását.

Te hogy érzékeled? Egyáltalán észreveszed a Google változásait-változtatásait? Szerinted eléggé átlátható, amit „művelnek"?

 

Dénes Vanda

SEO szakértő

2013-12-10 12:29

Miért minket válassz?

  • Szupergyors, 1 perc alatt elvégezhető SEO teszt.
  • Részletes elemzés 80+ szempont alapján.
  • Költséghatékony, lényegretörő SEO eszköz.
  • Megbízható, sokat tesztelt megoldásokat tartalmaz.
  • Folyamatosan követett SEO elvek alapján módosítjuk tesztjeinket.

Kosár

A kosár tartalma 0 kupon.
Összesen 0 Ft
Bezár
A kupon sikeresen a kosárba került

Mit kapsz eredményül?

Seeky megmutatja az indexszámokat