Milyen webszöveg érdekli a vevőket?
Rossz hírem van. Az Ön termékére, szolgáltatására senki sem kíváncsi. De várjon! Mielőtt sértődötten elkattintana, hadd tegyem hozzá, hogy ez a világon minden termék reklámszövegével így van. Azokkal a termékekkel is, amelyekből naponta milliókat adnak el egy kis lélektani érzékkel és a megfelelő értékesítési szövegek segítségével.
Ami az embereket „érdekelheti"
Mi a sikeres értékesítési szöveg titka, amely által meg lehet törni az olvasói közönyt? Meg kell találni azt, ami az embereket igazán érdekli, és ehhez kell kapcsolni termékünket.
Mit gondolnak a kezdő értékesítési szövegírók arról, mi érdekli az embereket?
A következő rossz megoldásokat létező webszövegekről mintáztuk:
- a szövegíró személyes lelkiállapota, pl. „Cégünk örömmel tudatja Önökkel...";
- a címzett iparágáról, munkájáról vagy hobbijáról szóló általánosságok: „Cégvezetőként Ön is bizonyára tudja, hogy az utóbbi évtizedben a keszeg átlagos mérete csökkent, míg a horgászok sörhasáé inkább nőtt...";
- a szövegíró vállalatának története a szerény kezdetektől napjainkig: „Cégünk 1977-ben alakult... azóta átalakítottuk a weboldalunkat a Ráérünk arra még Kft. segítségével..." stb.
Ami az embereket igazán érdekli
Ez a lista egy kicsit rövidebb:
- Saját maguk.
Kifejtésével azonban könyvtárak vannak tele, mert azokra az általános emberi tulajdonságokra oszlik le, amelyek mindannyiunkra jellemzőek – legalábbis a szenteken kívül.
A „hét főbűn" használata az értékesítési szövegben
Ahhoz, hogy az Ön értékesítési szövege igazán „átmenjen" az olvasóhoz, érdemes a középkori teológusok által összeszámolt „hét főbűnre" alapoznia. „Bűnöknek" nevezték ezeket régebben, de inkább az emberi természet alapvető mozgatórugóiról van szó.
1. Kevélység: ha egyetértésre vágyik, bókoljon az olvasónak gyakrabban! Hangsúlyozhatja személyének fontosságát, dicsérheti tudását, tapasztalatát, amely persze az Ön által javasolt döntést támasztja alá.
2. Irigység: sugallja azt, hogy mások már birtokolják és naponta élvezik az előnyeit annak, amit elad!
3. Falánkság: mert azt a „kis luxust", extra minőséget vagy még többet abból, amit kínál, az olvasó igazán megérdemli!
4. Bujaság: ahogy a mondás tartja: „sex sells" (a szexszel mindent el lehet adni), mindkét nem esetében. Ennél alaposabban még semmilyen tételt nem bizonyítottak a világon.
5. Harag: senki se vallja be, de az emberek szeretnek néha egy jót bosszankodni, úgyhogy alkalomadtán álljon az oldalukra, és tegyen egy-két kritikus megjegyzést a közös „ellenségre"!
6. Kapzsiság: sokszor nem csupán abból vágyunk még többre, amit már birtokolunk (pénz, elismerés stb.), mint a falánkság esetében, hanem nagyobb értéket szeretnénk kapni kevesebbért – az akciók, árleszállítások erre alapoznak.
7. Restség: hogyan teheti az Ön szolgáltatása, terméke könnyebbé, egyszerűbbé az olvasó életét?
Kis mértékben gyógyszer, nagymértékben méreg
„Fűszerként" merítsen az emberi természetnek erről az oldaláról is. Hiszen mindannyian elmondhatjuk Terentiusszal: „ember vagyok, és úgy gondolom, hogy nem idegen tőlem semmi emberi". Túlzásba vinni természetesen ezt sem ajánlatos.
Jó szórakozást kívánok a bűnös szövegíráshoz!
Langmár Zsuzsa
Langmár Kommunikáció