Ne add olcsón!
Kezdő vállalkozó vagy, és attól félsz, túl sokat kérsz a munkádért? Bizonytalan vagy abban, hogy megmaradnak megrendelőid, ha hasonló összeget kérnél, mint tapasztaltabb versenytársaid?
Aggodalmad jogos, azonban nem árt, ha egy-két dolgot tisztázol, még mielőtt hagyod magad kihasználni.
Elkeserítően sok olyan, szép reményekkel induló vállalkozással találkoztam már, melyet padlóra küldött néhány rossz vásárló. Ideje tehát különbséget tenni vevő és vevő között!
Ne ess abba a hibába, mint a legtöbb kezdő!
Túl sok tapasztalatlan társad hiszi azt, hogy ha alacsonyabb díjat kínál, több kuncsaftot szerez. Persze, lehet benne igazság, hiszen a kedvezmények, alacsony árak vonzóak lehetnek ügyfélköröd növeléséhez. Vigyázz, nehogy túl alacsony árat kérj, mert olyan üzletek tömkelegébe bonyolódsz majd, amilyenek csak rémálmaidban fordulnak elő. Nem hiába tartja a mondás: olcsó húsnak híg a leve!
A rossz kliens ismérvei
Nem árt, ha észben tartod, az olcsó cikkíró olcsó klienseket vonz, olyanokat, akik vagy a legalacsonyabb árat fizetik, vagy a legtöbbet követelik, vagy mindkettőt egyszerre. Ne szorítsd magad sarokba, mert a végén a bőrt is lenyúzzák rólad.
Hogy miről ismered fel még?
Szarkasztikus beállítottságú, aki nem hallgat rád, vagy nem értékeli a munkád? Menekülj!
Olyan rossz minőségű terméket árul, hogy nincs az a megállapodás, aki segíthetne rajta? Menekülj!
Olyan kicsi a költségvetése, hogy nem tudja megfizetni a minőségi munkát? Menekülj!
Persze, ezzel nem azt mondom, hogy semmi esetre se menj bele egy alkuba, hiszen kezdőként mégsem tesz jót a profilodnak a túlzott magabiztosság, de kérlek, néhány dolgot tarts szem előtt, hogy jól járj. Az még, ha valakinek nincs annyi pénze, hogy meg tudja fizetni a munkád, és alkudni kezd, még nem jelenti azt, hogy feltétlen rossz kliens. Ha a terméke jól megalapozott kutatáson alapszik, és van rá kereslet, akkor lehet, hogy csak egy rosszul definiált marketing áll mögötte. Figyeld meg a klienseid, ha azt tapasztalod, hogy valaki túlságosan fontoskodó és szűkmarkú, valószínű, hogy gond lesz vele.
Mi a baj azzal, ha olcsón adod az árut?
Törvényszerű, hogy az olcsó szolgáltatás olcsó klienseket vonz.
Aki olcsón dolgozik, hajlamos alulértékelni munkája értékét.
Elpocsékolod az erőforrásaidat.
Ha elvesztegeted erődet a rossz kliensekkel, megeshet, hogy elmulasztod az igényes megrendelőket. Gondolj csak egy vadiúj BMW-re. Ha azt látod, hogy gyanúsan olcsó, azt gondolod, hogy valami baj van vele.
Néhány trükk, ha kezdőként alkura kerülne sor
Ügyelj arra, hogy elsőként sose a végső árat mondd! Mondj először magasabb árat, amiből később engedhetsz, de sose menj lejjebb, mint amit megígértél magadnak.
A lealkudott árért kérhetsz cserébe ajánlást, de ügyelj arra, hogy mindig a munka elkészülte előtt kapd meg, mert különben úgy érezheti a kliens, hogy plusz dolgot adott neked, amiért még ellenszolgáltatást vár. Az ajánlás garantáltan javadra válik: emeli presztízsedet, segít megóvni a lemorzsolódástól, és növeli szolgáltatásaid értékét.
Indulj el!
Minden kezdet nehéz, ezt jól ismered már. Az ajánlás segít neked abban, hogy kezdőként egyre magasabbra emelhesd szolgáltatásaid árát. Ha valaki nagyon nem tud fizetni, ajánlj neki egy alapszolgáltatást, amiben nincs semmi extra. Kezdetben ne árengedményt adj, hanem egyszerűbb csomagot. Aztán fokozatosan emeld szolgáltatásaid árát. Ezt hívják termékpiramisnak: építsd ki a sajátodat!
Végül tedd fel magadnak a kérdést: mit szeretnél valójában? 100 olcsó klienst, akik az összes idődet rabolják, vagy 10 jó klienst, akik korrektül fizetnek, és csupán az időd töredékét veszik el?
Egyszerű a válasz, nem?
Szívesen fogadnál szakértői segítséget, hogyan kommunikáld erősségeidet leendő ügyfeleidnek? Félsz, hogy a túlzott szerénység csapdájába esel? A Szövegírásblognál ingyenes tippeket találsz! http://www.szovegirasblog.hu/
Langmár Zsuzsanna
Üzleti kommunikációs szakértő