Webshopoknak kötelező! On-line vitarendezési fórum
2016. február 15-én startol az a weboldal, amelyet az Európai Bizottság hoz létre az on-line vitarendezés elősegítésére. A weboldal nemzetközi, az Európai Unió minden tagállamának nyelvén olvasható lesz a sajtótájékoztató szerint.
Nagyon sok esetben, hogy ha az on-line vásárlás folyamán jogszerűtlenséget tapasztal a fogyasztó, akkor a hosszas utána járás miatt nagyrészt annyiban hagyják a dolgot. Főként igaz ez azokban az esetekben, amikor határokon átnyúló online tranzakciók történnek.
A fogyasztói jogok érvényesítésére már a 2013-ban létrehozott EU-s rendelet (No 524/2013 of the European Parliament and of the Council - 2013.05.21.) kimondja, hogy 2016. január 9-től hatályba lép a benne foglaltak alapján egy olyan egyszerű, hatékony és gyors peren kívüli megoldás a jogvitákra, amelyhez bárki hozzáfér a saját Európai Uniós nyelvén.
A rendelet hatálya kiterjed minden internetes adásvételi és szolgáltatási szerződésre, és nem vonatkozik a fogyasztók és kereskedők közötti "offline" viták rendezésére. (A 2013/11/EU rendelet előírja, hogy az EU tagállamoknak biztosítani kell, hogy kereskedők és fogyasztók közötti vitát (amelyek székhelye az Unión belül van) első sorban békés úton kell megpróbálni rendezni.)
A 2016. február 15-én megnyíló online bejelentő címe (regisztrációt igényel): http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Az online vitarendezési platformon a bejelentés ingyenes, de a vitarendezés folyamán az eljárás helye szerinti tagországban a saját eljárási szabályok és annak költségei vannak érvényben, így azt meg kell fizetni. (Akár 50-100 euró is lehet a költsége.) Ezért érdemes előre tájékozódni a vitarendezést lefolytató tagországban érvényes díjtételekről. Az vitarendezés elsősorban nem igényel fizikai jelenlétet, tehát interneten keresztül folytatódik le. Amennyiben a vásárló és a kereskedő ugyanazon országban van, akkor ennek a szervezetnek nem kötelessége eljárni a vitás kérdésekben.
A magyar fogyasztók nemzetközi webbolttal kapcsolatos vitáját és a külföldi fogyasztók magyar webáruházzal kapcsolatos problémáját is a Budapesti Békéltető Testület segíti.
A vitarendezés lépései:
- elektronikus panaszbenyújtás (dokumentumok feltöltése is)
- a kereskedő tájékoztatása a beérkezett problémáról
- az illetékes alternatív vitarendezési szervezetnek a panasz továbbítása (Magyarországon ez a Békéltető Egyesület)
- a vitarendezéshez a nyelvi fordítások elkészítése
- az illetékes alternatív vitarendezés szerv válaszai a panaszbenyújtónak
- amennyiben a vitát nem lehet megoldani ezen a szinten, akkor tájékoztatják a panaszost jogorvoslati lehetőségekről.
Az eljárás sikertelensége esetén pl. a vásárló kérheti a bíróságtól az európai fizetési meghagyás kibocsátását. A hiánytalan keresetindítást követően 30 napon belül kibocsátja a bíróság a fizetési meghagyást. 30 naponja van a kereskedőnek, hogy ezt vitassa és ekkor bírósági per során folytatódik az eljárás. Ha nem él ellenvetéssel, akkor a végrehajtható a fizetési meghagyás.
A nemzetközi vitarendezési fórum elérhetőségét könnyen elérhető helyen kell elhelyezni a weboldalon, linkelve.
Ha a szerződéskötés e-mailen történt, akkor a szolgáltató, kereskedő az e-mailben köteles közzétenni a vitarendezési fórum URL-jét. Amennyiben csak országon belüli értékesítés folyik (nincs külföldi vásárlási lehetőség), akkor a weboldalon elég az országban hivatalos békéltető testület elérhetőségét megadni.
Szankciók: a rendelet megsértésére vonatkozóan tagállamonként eltérők a díjtételek, mert azt helyben határozza meg az illetékes ország. A rendelet annyit mond: a szankciónak hatékonynak kell lennie, mással arányosan és visszatartó erejűnek.
Magyarországon: "A magyarországi fórum előtti eljárás zárulhat a felek közötti egyezséggel, amely kötelező erővel bír a felekre nézve. Ha ezt nem sikerül elérni, akkor a vállalkozás alávetése esetén kötelezést tartalmazó határozattal, mely szintén kötelező erejű, ennek hiányában pedig ajánlással, amely nem köti a feleket, viszont ha a vállalkozás nem teljesíti az ajánlásban foglaltakat, a békéltető testület 60 nap elteltével nyilvánosságra hozza az adatait, az ügy leírását (a fogyasztó adatai nélkül) és az ajánlást." (Budapesti Békéltető Testület weboldala)
A Budapesti Békéltető Testület elérése:
1016 Budapest, Krisztina krt. 99. III. em. 310.
Levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.: 10.
Telefon: +36 1/488-2131
E-mail: bekelteto.testulet##kukac##bkik.hu
Mennyi időt vesz igénybe az eljárás?
Az eljárási határidő max. 90 nap attól a naptól számítva, amikor hiánytalanul beérkezik a panaszos kérelem.