Frissült a PageSpeed Insights és jön a mobil algoritmus változás
2018. január 17-én a Google bejelentette, hogy új rangsorolási algoritmust tervez a mobil keresésekre 2018 júliusában.
Javasolják, hogy a fejlesztők és weboldal tulajdonosok a weboldaluk rendbetételéhez használják a frissített PageSpeed Insights eszközt (2018. január 10-én frissült).
A frissített PageSpeed Insights
Az eszköz már olyan valós Chrome felhasználók általi visszajelzéseket használ, amelyek fontos alapjai a felhasználói elégedettséget kifejező mérőszámoknak. (Nem minden webhely esetében tudják megmutatni még a kiterjesztett mutatókat, csak ott, ahol elegendő forgalmat és adatot tudtak gyűjteni a Chrome felhasználói élmény-jelentésekből.)
Az index.hu oldal PageSpeed Insights elemzése:
Kisebb látogatottságú oldal PageSpeed Insights elemzése (látható, hogy itt még csökkentett tartalmú elemzést tud mutatni):
Az új elemzések jelentése - Sebesség értékek
"A Chrome felhasználói élményről szóló jelentés adatai szerint az oldal medián FCP (1,7s) és DCL értéke (3,1) az oldalt az összes oldal rangsorának középső harmadába helyezi. Az oldal közepes optimalizálási szinttel rendelkezik, mert néhány forrása gátolja a megjelenítéseket." - következtetés: Average (közepes)
FCP érték: First Contentful Paint - az az idő, amikor vizuális válasz érkezik az eszközre a weboldalról.
DCL érték: DOM Content Loaded - amikor betöltésre kerül a HTML dokumentum.
PSI: PageSpeed Insights
Az egyes mutatók középértékét összehasonlítják a CrUX jelentés által figyelt összes weboldallal. Ekkor lesz következtetése az FCP és DCL értéknek: gyors, átlagos, közepes. A két következtetés alapján születik meg a kiírásra is kerülő sebességérték:
- ha mindkettő gyors: akkor lesz gyors
- ha valamelyik lassú: akkor lassú
- minden más esetben: átlagos
Jó tudni: A PSI-ben megjelenített sebességadatok nem frissülnek valós időben. A felhasználói élmény értékek (CrUX) 30 napos periódust ölelnek fel és naponta frissülnek.
Oldalbetöltési megoszlás
Ez a diagram megmutatja, hogy az FCP és DCL mutatóinak milyen eloszlása volt a CrUX jelentésekben. 3 kategóriába sorolják: Gyors (Fast - zöld), Átlagos (Average - sárga) és Lassú (Slow - piros).
Jó tudni: Ennek adatai hetente frissülnek.
Mobil algoritmus változás
2018 júliusában kezdődik a Google mobil algoritmusának frissítése. A Google PageSpeed Insights elemzése és segítségei alapján a webfejlesztőknek még van ideje rendbe tenni úgy a weboldalakat, hogy a technológiai színvonal mobilkészülékek esetében is elérje a narancssárga színnel jelölt átlagos értéket; ugyanis a Google hír úgy szól, hogy "csak a leglassabb felhasználó élményt nyújtó oldalakra lesz hatással". 2010-ben a Google algoritmusában a weboldal betöltési sebesség már rangsorolási tényező volt, de az csak az asztali gépekre vonatkozott. A mobil oldali betöltési idő idén júliustól számít bele a rangsorolásba. Ne felejtsük el, hogy a mobil optimalizáltság, az hogy a weblap optimálisan jelenjen meg mobil készülékeken, már közel 3 éve helyezést alakító tényező!
Természetesen ne elégedjen meg senki az átlagos teljesítménnyel, mert minél jobb a weboldal technológiai optimalizáltsága, annál jobb teljesítményt és sebességet ér el, ami növeli a felhasználói élményt.
A Search Engine Land cikkírói feltettek néhány kérdést a Googlenak az úgynevezett Speed Update-tel kapcsolatban:
1. Az asztali keresések találati listájára is kihat ez az algoritmus változás? Befolyásolja a helyezéseket az asztali keresésekben, hogy ha egy oldal mobil eredménye rossz?
- Nem fogja befolyásolni az asztali találati listát ez az algoritmus frissítés.
2. Mi lesz azokkal a weboldalakkal, amelyeknél a kis látogatottság miatt nem születik annyi adat, hogy megjelenjenek a bővített mutatók a PageSpeed Insightsban? Ezen oldalak webfejlesztőit mi segíti?
- Ezen oldalak webmestereinek is gondoskodniuk kell arról, hogy a weblap teljesítménye megfelelő legyen. Nem csak ez az eszköz áll rendelkezésükre. Javasolják, hogy az oldal teljesítményének értékeléséhez használják a Lighthouse-t. (Lighthouse: olyan nyílt forráskódú, automatizált eszköz, amely segíti a weblapok minőségének javítását. Futtatható a Chrome DevTools-ban, a parancssorból. Meg kell adni az ellenőrzési URL-t, majd jelentés készül az eredményről. Ebben benne van, hogy miért fontos az az ellenőrzési pont és hogy kell javítani.) [Ennél részletesebb elemzést és javítási útmutatót találhatsz, hogy ha weboldalad a seosiker.hu-n elemzed.]
3. A találati listán mekkora százalékban láthatunk változást?
- A lekérdezések kis százalékát érinti. Nem szabad elfelejteni, hogy a weboldalak mobil sebessége csak egy része a keresési algoritmusnak. Így ha a weblap tartalmilag nagyon rendben van, sok releváns tartalommal bír, akkor a rangsorolása is magasan marad.
4. Lesz értesítés a Search Console-ban, hogy ha a weboldal helyezésére hatással lesz a mobil algoritmus változás?
- Ez teljesen automatizálva van, ezért nem lesz olyan eszköz, ami jelezné, hogy az oldal rangsorolását befolyásolta az algoritmusváltozás.
5. Mi van akkor, hogy ha a weboldalnak van AMP oldala, de a kanonikus URL-ek nagyon lassúak?
- Ugyanaz vonatkozik minden weboldalra, függetlenül attól, hogy milyen technológiával készül. Az algoritmus frissítés célja, hogy a keresési felhasználói élmény javuljon. Ezért, hogy ha a felhasználó AMP oldalt lát a keresésből, akkor az AMP oldal sebessége irányadó. Ha az AMP-vel létrehozott oldal lassú élményt hoz a felhasználónak, akkor az eredmény is alacsonyabb lesz.
A cikk a Search Engine Land hírei alapján született meg.
Élesné G. Szilvia
SEO szakértő