Open Graph jelentőségének növekedése a Facebook posztokban
Nem újkeletű dolog az Open Graph Protokoll, amelynek használatát (igen/nem) mi is vizsgáljuk elemzéseink során.
A Facebook újításának köszönhetően a weboldaladra hivatkozó linkek esetében hamarosan megszűnik a poszt előnézet javítási lehetősége.
Eddig, ha a Facebookon szeretted volna megosztani a weboldalad egyik tartalmát, akkor ott írtál egy kis posztot, majd mögé biggyesztetted a linket. A Facebook behúzta a weboldalon talált hivatkozásból a képet, címet és leírást, amelyek módosítására volt lehetőség. Pl. kiixelhetted a behúzott képet és feltölthettél mást helyére.
Ez a lehetőség már van akinél meg is szűnt, de hamarosan mindenkinél módosításra kerül.
Miért szűnteti meg a Facebook ezt az egyszerű linkmegosztási lehetőséget?
Az ok egyszerű: nagyon sok olyan poszttal találkoztál már te is, ahol egy kép, vagy szöveg arra ösztönzött, hogy rákattints arra a hivatkozásra, mert olyat ígért, ami felkeltette az érdeklődésed. Viszont az a weboldal, ahová jutottál, egyáltalán nem azt adta, ahova kerülni szerettél volna. A kamuhírek ilyen megjelentetését hivatott ez a változás visszaszorítani. (Ismerős? A Google már évekkel korábban elkezdte tiltani a kapu oldalak használatát a hasonló spammer tevékenység miatt.)
Mit tehetsz ezután?
Ha jól szerkesztetted eddig is weboldalad, akkor sok változást nem kell eszközölnöd, lehet észre sem veszed ezt a Facebook lépést, mert eddig sem kellett trükköznöd. A varázskulcs: Open Graph Protokoll
Ahogy WordPressben, más weboldalakon is automatizálható ennek használata. E segítségével irányítani tudod a Facebook posztokat, nem csak a Facebookon megírt posztokra vonatkozólag, hanem a weblapodról a cikkeid megosztását is. A weboldalban megtalálható "og" elemek alapján készíti el a posztlinked előnézetét a Facebook. Ha ezek nincsenek beállítva, akkor az fog ott megjelenni, amit a program talál: képet, szöveget.
Előző cikkünkben már kiemeltük a legfontosabb elemeket, de mélyüljünk bele jobban (pl. Facebook poszt során alkalmazva)
Facebook esetében használható legfontosabb OG címkék:
- og:title - A tartalom címsora pl. Open Graph jelentőségének növekedése a Facebook posztokban
- og:site_name - A tartalom weboldalának címe pl. https://seosiker.hu/
- og:image - A tartalomhoz rendelt kép, amit szeretnél, hogy megosztásnál megjelenjen (a kép elérési útvonalát rendeld hozzá) Pl. https://seosiker.hu/images/blog/Nepszerusegi-blog/Facebook-OG.jpg
- og:description - A tartalom hosszabb leírása Pl. A Facebook posztok irányítására a legalkalmasabb az Open Graph protokoll használata. Ha eddig nem használtad, akkor most jött el az ideje!
- og:type - A tartalom típusa Pl. article
- og:url - A tartalom megtalálási URL-je (kononikus URL, mert felhasználói azonosítót, számlálót, stb. nem tartalmazhat) Pl. https://seosiker.hu/open-graph-jelentosegenek-novekedese-a-facebook-posztokban
- og:locate - A tartalom nyelvi jelölése Pl. hu_HU
- og:video - A tartalomhoz rendelt videó URL-je
Objektum típusok:
- article
- book
- books.author
- books.book
- books.genre
- business.business
- fitness.course
- game.achievement
- music.playlist
- music.radio_station
- music.song
- place
- product
- product.group
- product.item
- profile
- restaurant.menu
- restaurant.menu_item
- restaurant.menu_section
- restaurant.restaurant
- video.episode
- video.movie
- video.other
- video.tv_show
- website
Egyes elemek tartalmazhatnak további metaadokat, amelyek az előző jelöléshez kapcsolódnak további információt megadva arról.
Pl. a képek esetében:
- "..meta property="og:image" content="https://seosiker.hu/images/blog/Nepszerusegi-blog/Facebook-OG.jpg"..."
- "..meta property="og:image:type" content="image/jpeg"..."
- "..meta property="og:image:width" content="500"..."
- "..meta property="og:image:height" content="334"..."
Ha a tartalom több képet is tartalmaz, akkor minden kép adata bekerülhet az OG elembe.
Az elsőnek bekerült kép lesz az elsődleges! Pl.
- "..meta property="og:image" content="https://seosiker.hu/images/blog/Nepszerusegi-blog/Facebook-OG.jpg"..."
- "..meta property="og:image:url" content="https://seosiker.hu/images/blog/Nepszerusegi-blog/Facebook-OG.jpg"..." - ez megegyezik az og:image-vel
- "..meta property="og:image:type" content="image/jpeg"..." - lehet még: image/gif vagy image/png
- "..meta property="og:image:width" content="500"..."
- "..meta property="og:image:height" content="334"..."
- "..meta property="og:image" content="https://seosiker.hu/images/blog/Nepszerusegi-blog/OG-kod.jpg"..."
- "..meta property="og:image:width" content="660"..."
- "..meta property="og:image:height" content="129"..."
Érdemes a fenti bővített megjelöléseket alkalmazni ahhoz, hogy a megosztásnál optimálisan jelenjen meg a képed. Fontos! Ha közzétetted a cikked és szeretnéd, hogy mégsem az a kép jelenjen meg, akkor nem elég, hogy kicseréled a képet, az is kell, hogy más néven legyen mentve az a kép, mert a képek URL alapján tárolódnak és nem frissülnek csak akkor, ha az URL is megváltozik!
Amikor első alkalommal történik egy kép megosztása, akkor nem fog megjelenni a megosztási ablakban a kép előnézete.
Oka, hogy a FB robotnak be kell járnia a megosztási helyet, le kell menteni a képet és metaadatokat. Megelőzheted, hogy ha vagy a Megosztási hibakereső segítségével lefuttatod az URL-t a metaadok előzetes lekérésére (canonical URL-t), vagy az OG címkéknél használod az og:image:width és og:image:height-et és így azonnal megjeleníti a képet.
Jelenleg a képekre vonatkozóan a FB ezeket az ajánlásokat adja:
- legalább 600x315 pixeles képet használj
- legfeljebb 1200x630 pixeles képet használj
- maximális képméret 8 MB
- ha a képed kisebb, mint 600x315 pixel, akkor az előnézeti képed nem full széles lesz, hanem a leírással osztott elhelyezésben lesz
- ajánlott képarány: 1,91:1
- minimális képméret 200x200 pixel (ha ennél kisebbet próbálsz megjelölni, akkor hibaüzenetet kapsz)
Videókat is közzétehetünk a weboldalunkról. A kódok megegyeznek a image lehetőségeivel:
- og:video - a videó URL-je
- og:video:url - ugyanaz, mint az og:video
- og:video:secure_url - ha biztonságos helyen van a videó, akkor az URL-je: https://...
- og:video:type - a videó MIME típusa: application/x-shockwave-flash vagy video/mp4
- og:video:width - a videó szélessége pixelben (ez szükséges)
- og:video:height - a videó magassága pixelben (ez szükséges)
- og:image - kép URL-je, amely előnézete lesz a vidónak a hírcsatornában
A meta elemeket a html head részében kell elhelyezni, ahogy a többi meta elemet is.
Facebook megosztási hibakereső
Ha úgy érzed, hogy minden elemet megadtál, akkor érdemes megnézni, hogy hogyan fog megjelenni a cikked a Facebook hírfolyamban. A hiányzó og címkéket is meg fogja adni ez a program. Ha hibát talált a hibakereső a html kódodban, vagy kicserélted a megjeleníteni kívánt képet, akkor ezzel a programmal frissíteni is tudod a tartalmad. (Fontos! A címet ,- hogy ha már közzétett poszt volt és érkezett rá több mint 50 like, megosztás, vagy megjegyzés -; és az objektum típusát nem szerkesztheted!)
Sikeres Facebook posztokat kívánok!
Élesné G. Szilvia
SEO szakértő