A kulcsszó statisztika tündöklése és bukása
2011 október óta már használ titkosított keresést a Google azoknál a felhasználóknál, akik bejelentkeztek a Google fiókukba.
Az utóbbi napokban viszont (valószínű az Amerikai Nemzetbiztonsági Hivatalt ért kémkedési vádak hatására is), a Google minden keresést titkosított https csatornán kezel.
A probléma röviden: aki eddig a keresési statisztikák alapján optimalizálta oldalát, az most nagy bajban van!
Mi és miért történik!?
Ha nem vagyunk bejelentkezve a Google fiókunkba, akkor böngészőtől függően az alábbi üzenet is fogad minket a lap alján:
A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába.
A Google erről ezt mondja:
"Hogyan használja a Google a cookie-kat?
A cookie egy rövid szöveg, amelyet a felkeresett webhely küld el böngészőjébe. Segítségével a webhely megjegyzi a látogatásával kapcsolatos információkat, például az Ön által használt nyelvet és egyéb beállításokat. Ezáltal gördülékenyebbé válhat a következő látogatás, és könnyebb lesz a webhely használata. A cookie-k fontos szerepet játszanak. Nélkülük az internet használata sokkal nehézkesebb lenne.
Többféle célra használjuk fel a cookie-kat. Használatukkal például megjegyezzük a biztonságos keresésre vonatkozó beállításait, hogy ezáltal releváns hirdetéseket jelenítsünk meg Önnek, számláljuk, hogy hány látogató érkezett az adott oldalra, megkönnyítjük a szolgáltatásainkra való regisztrációt, és megvédjük az adatait.
Készítettünk egy listát, melyben a Google által használt cookie-k típusait láthatja, és megtudhatja, hogy a Google miként használja fel a cookie-kat a hirdetésekhez. Azt, hogy miként védjük adatait a cookie-k és egyéb információk használata közben, adatvédelmi irányelveink ismertetik."
A SEO-sok szempontjából:
A fokozott titkosítás hatását már érzékelhettük, amikor az AdWords-ben megszűnt a kulcsszóválasztó eszköz és csak a webmastertools fiókkal rendelkezők részére bocsátott "forgalmi becslő" lépett a helyébe.
A Google nem szereti a veszteséget, még ha legtöbbször tagadják is, de eltolódnak a hangsúlyok a hirdetések felé.
Mivel mostmár az Analytics és AdWords felületén lekérdezhető forgalmi statisztikákban is megfigyelhetjük, hogy tömegével meg is jelent az a kifejezés "not provided" (most kb.70-80%), így nem lehet manipulálni a hirdetéseinket sem oly módon, hogy megnézzük, melyek azok a kulcsszavaink, amire a keresőből rákattintottak a weboldalunkra. (Ugye arra a kulcsszóra nem lenne érdemes hirdetni, ahol tudjuk, hogy jók vagyunk!)
A Webmaster Tools felületén még kijelzésre kerül, hogy a weboldalunk hányszor jelent meg, mely kifejezésekre és átlagosan hanyadik pozícióban, de már csak naponta az első 2000 keresési eredményt és maximum 90 napra visszamenőleg lehet megnézni. (Google ígéri, hogy ezt hamarosan 1 évre emelik.)
Egy kiskapu maradt: ha valaki hírdet, akkor ő láthatja, hogy a keresési kulcsszavai mennyire hatékonyak, hányszor jelentek meg a hirdetések adott kulcsszavakra és mennyien kattintottak rá.
Ezekből kiindulva a weblapok optimalizálása sem egyszerű már annyira, mint korábban, amikor első lépésként azt néztük meg, hogy mely szavakra érdemes optimalizálni weboldalunkat, mire nagy a keresés.
A Bing és egyéb keresőmotorok továbbra is titkosítatlanul küldik a keresési kulcsszavakat. :) Már, ha ez érdekel valakit!
Élesné G. Szilvia
SEO szakértő