Bizalom kérdése
„A férjem megcsalt. Vele maradok, de figyelem minden lépését."
– Kesereg a feleség csalfa párja miatt.
„A főnököm átvert, innentől csak félgőzzel dolgozom."
– Mondja a munkavállaló, aki nem kapta meg a túlórákért ígért bónuszt.
„A múltkor hibás terméket küldtek. Persze garancia, az nem volt... Innen sem rendelek többé."
– Háborog az a netes rendelő, aki legutóbbi vásárlására alaposan ráfizetett.
Ismerős szituációk, ismerős reakciókkal. Azt mutatják be, milyen fontos a bizalom, és milyen súlyos következményekkel jár a bizalomvesztés az élet bármely területén.
Az ember elsődleges vágya egész életében az, hogy biztonságban legyen. És mi jelenti a biztonság savát-borsát?
Az, ha környezetében megbízhat.
Bizalmi kérdések az üzleti életben
Szemléletes példa, amikor a filmekben egyes üzletemberek golfozni, vacsorázni invitálják potenciális ügyfeleiket egy-egy szerződés aláírása előtt. Míg azok csak lesnek, hogy miért nem irodai környezetben intézik az egészet? Öt perc papírmunkával, fél perc protokollbeszélgetéssel.
A válasz természetesen: a bizalom. Ami egyes kultúrákban már távoli fogalomnak tűnik, az másokban minden döntés alapja. A sport által kiismerheti üzletfele döntési technikáit, a vacsora alatt pedig, mint magánemberről is többet tudhat meg. Ezek kiváló lehetőségek annak felmérésre, megbízhat-e a másikban akár hosszabb távon is.
Mit tud a bizalom?
A bizalom érzete növeli a hatékonyságot.
Ha valaki megbízik munkaadójában, hatékonyabban végzi feladatait. Ha egy vásárló megbízik valamely üzletlánc termékeiben, visszajáró vevő lesz.
A bizalom önbizalmat szül.
Az a munkavállaló, akinek megadják a bizalmat, nem habozik majd megosztani kreatív, újító, építő ötleteit. Az a törzsvásárló pedig, aki egy webshop kisebb termékeivel elégedett, előbb-utóbb komolyabb összegért is magabiztosan fog majd vásárolni.
A bizalom tettekre sarkall.
A 2008 óta tartó bizalmi válságban lelassult az emberek döntési folyamata. Vásároljon vagy sem, megbízzon-e Benned vagy sem, ez itt a kérdés. Gyorsabb döntésre egyetlen módon tudod sarkallni őket: ha bizalmat ébresztesz.
Hogyan ébressz bizalmat ügyfeleidben, lehetséges vevőidben?
Egyszerűen.
Kommunikáció útján. A bizalom kiépítésének ez a leghatékonyabb módja.
A vevő ugyanis ösztönösen hoz döntést arról, érdekli-e weblapod, tevékenységeid vagy kínált szolgáltatásaid.
Mi minden tartozik az ösztönös döntéshozatalba?
– A varázslatos első benyomás – Milyen érzéseket keltettél benne?
– Az információk, amikkel ellátod – Kielégítetted-e a kíváncsiságát?
– Akihez szóltál – Őt próbáltad megszólítani, vagy inkább magadról beszéltél?
– Szakmai hitelesség – Nyilvánvaló volt-e számára a szakértelmed?
– Közérthető tartalom – Titkos kóddal, szakzsargonban szóltál-e hozzá, vagy úgy, hogy teljesen laikusként is megértette? Be tudtad-e avatni őt?
...És még rengeteg, egyéni tényező alapján.
Tippek és trükkök
Nem véletlenül jöttek létre a különböző minőségbiztosítási rendszerek.
Az emberek bizalma a szolgáltatókban és a kereskedőkben megingott a 20. század végére, az üzletfelek pedig egymás iránt vesztették el ugyanezt a képességüket.
Így szükséges volt életre hívni olyan nemzetközi szabványokat, amelyek minőség szempontjából vizsgálják egy cég vagy szervezet működését és vezetését.
A folyamat célja természetesen a bizalomkeltés, illetve a bizalom erősítése, hiszen a szabvány követelményei bárki számára elérhetőek.
Így, mielőtt üzleti partnerkapcsolatba kerülnél egy céggel, utána nézhetsz, rendelkezik-e minőségbiztosítási tanúsítványokkal, illetve egy-egy ilyen tanúsítvány mit is takar pontosan.
Ugyanez az ügyfélvélemények célja is. Nagyon jó szolgálatot tesznek egyes honlapokon a különböző vevővélemények és referenciák. Ezek ugyanis azt üzenik: „egy másik hús-vér ember már megbízott bennem, Te miért ne tehetnéd?"
A bizalom tehát több mint a pszichológusok kedvenc durrogtatnivalója, vagy egy üres frázis, amiből a női magazinok hónapról hónapra címlapsztorit gyárthatnak.
A bizalom, túlzás nélkül, mindennek az alapja. Mind a magánéletben, mind pedig az üzleti világban. Ahhoz pedig, hogy bevételed növekedjen, és napról napra többen vásároljanak Tőled, el kell nyerned, és meg is kell tartanod az emberek bizalmát. Szakértőként, magánemberként és értékesítőként egyaránt.
Ha tehát sikerre akarod vinni vállalkozásodat, erre soha ne sajnáld az időt. Légy elérhető. Beszélj egyenesen. Vállalj garanciát. Ne sajnáld az energiát a folyamatos kommunikációra.
A bizalomépítés ezerféle módjáról írunk hetente honlapunkon, a Szövegírásblogon. Kattints tovább, hogy szerezz néhány hozzád illő ötletet! http://www.szovegirasblog.hu
Langmár Zsuzsanna
Üzleti kommunikációs szakértő